Ik ben veel te zwaar ( man) maar omdat ik moeilijk kan sporten en bv lopen ivb slechte knie en andere een volledige prothese wie heeft tip?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (13)

Ga zwemmen.
Zwemmen is van alle sporten het minst belastend voor de gewrichten, terwijl de sport wel zo ongeveer alle spiergroepen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat zeggen ze mij ook steeds.....alleen ben ik na een uurtje zwemmen de rest van de dag ZO benauwd van de chloor en de hitte, dat ik dat eigenlijk alleen in de zomer in natuurwater kan doen, en dáár wil ik dan liever weer niet gezien worden in een badpak. Bovendien doet zwemmen bijna niks met je vet, tenzij je in heel warm water zwemt. In principe houdt je lichaam je isolatie vast. Maar voor je spieren en je lijf is het uitstekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neuh, laat mij maar lekker wandelen en fietsen en tuinieren ;-)
De zwembaden in Ahaus en Gronau zijn beide trouwens te chlorig voor me. Buitenbaden helaas ook. Blijft over het Rutbeek ; daar wil je echt niet dood gevonden worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen: Persoonlijk wordt ik momenteel liever nergens dood gevonden :)
Een tip is om je vraag beter te formuleren.

Als het om afvallen gaat, zul jij nog meer op je voeding moeten letten, dan mensen die wel de mogelijkheid hebben om meer te gaan bewegen.

Veel water drinken en geen slechte vetten eten zou al een mooi begin kunnen zijn. Stoppen met gebruik van suiker eveneens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met je eens, maar als je al bijna niets meer kunt dan zitten, is nog minder dan een ' normaal' dieet niet normaal menselijk op te brengen. Het zou wel moeten, maar het is echt ongelofelijk weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen, ik heb het niet over minder eten gehad.
Ik heb het over gezonder eten. Meer op je voeding letten, hoeft niet te betekenen dat je minder moet gaan eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, minder lekker eten dan. ;-)
Nee, je hoeft geen honger te lijden uiteraard, maar als je een béétje een lekkerbek bent...... Min was niet van mij trouwens, hoor. Want het is helaas een feit. Maar in de praktijk een drama.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen, dat gezonder eten minder lekker zou zijn is wellicht een vooroordeel of een mening. Het kan wel zijn dat je er aan moet wennen en het een tijdje duurt voordat je het echt lekker gaat vinden. Maar het zal in het begin wel even moeilijk zijn om dingen te laten staan, waarvan je weet dat je ze lekker vindt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik eet inmiddels al tijden gezond, maar ik vind nog steeds de dingen die ik niet, bijna niet of helemaal nooit mag veruit het lekkerst, hoor ! Daar verandert helemaal niks aan. Ik vind nu hooguit MEER dingen lekker.....:-(
Naar de dokter.
Die kan je doorverwijzen naar een bewegingsconsulent.
Die bekijkt wat je kan en waar je dat het beste kan doen.
Die kijkt met jou samen naar de mogelijkheden.

Mijn dokter zou me daar al lang naar toe gesleurd hebben.

En anders naar een fysiotherapeut om onder diens leiding te sporten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is echt een heel groot probleem, omdat de helft van het werk bij afvallen toch in de beweging zit. Ik heb een goede vriendin in een rolstoel met hetzelfde probleem ; helaas wordt ze alleen maar zwaarder en zwaarder, want dat ze het niet volhoudt om nauwelijks 800 kalorieen per dag te eten als je verder ook al niks meer kunt, begrijp ik eerlijk gezegd wel.

Ik zou in eerste instantie kijken wat er mogelijk is op het gebied van fysiotherapie. Lopen kan dan niet, maar er zijn ongetwijfeld meer manieren om onder begeleiding te bewegen of zelfs te sporten. Wellicht is een roeiapparaat iets voor je, of een buikspierbank of weightliften.

Ga in elk geval niet op eigen houtje klooien of niksen, maar laat je goed adviseren EN begeleiden. Als je echt niet meer in de benen kunt, zou iets als rolstoelbasketbal of rolstoeltennis ook best goed voor je kunnen zijn. Er zijn meer lichaamsdelen die kunnen bewegen (en zo energie verbruiken) dan lopen alleen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen, ik ben bang dat je vriendin niet erg gezond bezig is. Uiteraard ken ik haar situatie verder niet en is het dus moeilijk om dat op afstand goed te kunnen beoordelen. Wel een tip: laat haar 1 dag in de week eens lekker alles eten waar ze trek in heeft. Dan heeft ze de andere dagen iets om naar uit te kijken en zal ze minder gefrustreerd raken over het tellen van kalorieen. Weet niet wat voor begeleiding ze krijgt, maar 800 kalorieen is echt ongezond weinig. Maar nogmaals, ik ken de situatie verder niet, maar ik zou in haar plaats ook eens een second opinion aanvragen bij een andere specialist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zit in een rolstoel en is vrijwel volledig immobiel, het enige dat een beetje beweegt zijn de handen, maar ook dat gaat traag (ze heeft ALS) . Natuurlijk eet ze veel en veel en veel te veel, maar feitelijk zou ze nog minder mogen eten dan ik (en dat is tegenwoordig al schrikbarend weinig ; nouja, voor ons doen dan).
Volgens mij krijgt ze ook niet echt begeleiding omdat ze het zelf niet zo belangrijk vind, maar inmiddels zijn er al twee mensen én een tillift nodig om haar op de been te helpen als ze is gevallen. Vroeger deed haar man dat, of ik, maar dat lukt ons nu echt niet meer. Ik schat dat ze iets minder weegt dan ik, maar omdat het nul komma nul spieren is heeft ze minstens een maat of twee meer.
Artsen kunnen niemand natuurlijk verplichten om op dieet te gaan, maar als ik 24 uur zorg nodig had......kweenie hoor. Het enige wat ze dus doet is fysiotherapie, maar ook daar kan niet gek veel meer dan proberen een balletje weg te gooien of een been te strekken. 800 kalorieen is natuurlijk ook wel wat overdreven, ik weet niet precies hoeveel, maar als ik met alles wat ik doe plus dat gewicht dat ik de hele dag draag al nauwelijks afval van 2000, kan het niet veel zijn.
Dat is moeilijk omdat je in een vicieuze cirkel bent beland. Want moeilijk lopen betekend vaak ook minder bewegen en dan wordt je vanzelf dikker.

Dus ik zou ook zeggen naar de dokter met een doorverwijzing naar een bewegingstherapeut.

Zelf doe ik al jaren aan TaiChi en daarmee ben ik sterk in de benen geworden. Ik voel niets meer van die twee slechte knieën die ik heb gehad (2x operatie). Zelfs traplopen doet geen enkele pijn meer.
Voordeel van TaiChi is dat je op een zachte manier werkt aan je beweging, hierdoor zal je sterker worden omdat je altijd binnen je grenzen blijft. Ook leer je om je lichaam op een juiste manier te laten bewegen, dus goed de knie richting de tenen houden zodat het kniegewricht niet een onnatuurlijke beweging maakt, enz, enz.

Zeker in het begin moest ik soms stoppen omdat de knie even rust nodig had. Dat is ook helemaal prima. Door toch door te zetten ben ik er nu toch helemaal vanaf. Heel belangrijk is om binnen je grenzen te blijven (80% zoals bij leraar zegt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 tips:
1. (als dat nog niet is gebeurd:) minder caloriën eten. elk pondje gaat door het mondje. geen snack maar een wortel, geen boterham met pindakaas maar een appel. geen mayonaise of andere saus meer, geen pinda's,chips enz. dats cheelt al een heleboel.
2. de sportschool. daar kennen ze een scala aan oefeningen waarvoor de knie niet hoeft te worden belast, maar waardoor er el veel caloriën extra worden verbrand.

aanvulling: als je serieus wilt afvallen, is het niet voldoende om alleen te sporten of alleen minder caloriën in te nemen. een gecombineerd programma is het allerbeste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ken je deze?
My Walk Champ
zo kun je lopen zonder je knieeen te belastenen een begin maken met weer bewegen.

Verder heb je een revalidatie-arts?
vaak zijn er op revalidatieafdelingen multidisciplinaire teams die je op weg helpen

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga naar de diëtist: daar vindt je een antwoord specifiek toegespitst op jouw situatie. mogelijk gebruik je ook medicijnen die van invloed kunnen zijn op je gewicht.
het afvallen gaat waarschijnlijk langzaam, maar mbv de deskudige ondersteuning en feed-back en alle handige tips waar je op kunt letten mbt je voeding is het echt een goede optie.
ik wens je heel veel succes!

Toegevoegd na 54 seconden:
en inderdaad zwemmen!! dat is enorm goed
je beweegt onbelast dan.

Toegevoegd na 1 minuut:
hopelijk vindt je zwemmen niet vervelend.
er zijn ook xtra warm water dagen in een zwembad..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mischien is deze site iets voor je?!
succes en vooral jezelf niet te moeilijk maken, als je plezier beleeft in wat je doet gaat t 10.000 keer makkelijker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichaamsbeweging is heel goed om insulineresistentie tegen te gaan, ongacht of je diabetes hebt of niet. Afvallen doe je echter vooral door je eetgewoontes aan te passen. Beweging speelt nauwelijks een rol bij afvallen, al is het alleen maar omdat je er zo'n honger van krijgt. Blijf in beweging voor zover je dat kunt maar het lijkt mij verstandig om in de eerste plaats af te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is Slenderen wat voor je? dan doen de bewegingsbanken eigenlijk alles voor je, maar toch verbrand je veel. http://slenderen.startpagina.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
héél makkelijk:
Elk pondje gaat door het mondje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga roeien op een roeimachine. Hiermee wordt met name op conditie / uithoudingsvermogen getraind, waardoor je afvalt (afhankelijk van intensiteit van training). Doordat je zit worden de knieën weinig belast