Zorgt een snelle stofwisseling voor het sneller dronken worden?

Ik vind veel informatie over het feit dat een snelle stofwisseling zorgt voor snellere alcohol afbraak, maar kon nergens iets vinden of een snellere stofwisseling zorgt voor het makkelijkere dronken maken? Daarbij, zou iemand met een langzamere stofwisseling meer glazen kunnen drinken op kort en lang termijn, gezien het langzamer alcohol opneemt en daardoor meer kan drinken totdat het lichaam op de max zit? Of zit daar ook weer verschil in?
Ik ben benieuwd naar het antwoord!
Daniel

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4K
TurfGraver
4 jaar geleden
Zorgt dat je langer of korter dronken blijft.
Je lichaam probeert de gif af te breken.

Antwoorden (1)

Nee, je vraag/redenering is gebaseerd op een hele serie verkeerde aannames.
Met snelle stofwisseling bedoel je 'snel alcohol afbreken'. De snelheid waarmee alcohol vanuit je maag/darm je lichaam/bloed inkomt heeft niest te maken met stofwisseling; dat is een spontaan fysisch-chemisch proces. Hoe sneller je alcohol afbreekt, hoe langer het duurt voor je dronken bent; dronkenschap is immers het gevolg van hoge concentraties alcohol in je bloed.
Overigens; zelfs bij een 'snelle stofwisseling' duurt het afbreken van één glas alcohol circa 45 minuten; daarnaast is het eerste afbraakproduct van alcohol (aceetaldehyde) zelf ook giftig en één van de twee oorzaken van een kater (de andere is uitdroging/vochtverlies); leververvetting ontstaat bovendien door de totale hoeveelheid alcohol die je inneemt, niet door dronkenschap.
tinus1969