Wat zijn dit voor bultjes in de keelholte, en hoe kom ik er vanaf?

Ik heb laatste 4manden zo bultjes in mij keelholte ik was naar huisarts 3manden geleden en die zei dat er niks aan de hand is maar ze zijn geïrriteerd weet misschien iemand hoe je er van afkomt?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
72.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoezo geïrriteerd?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik weet het niet
Amadea
4 jaar geleden
Dat moet je dus uitzoeken. Zodra je weet wat de oorzaak ervan is kun je daarmee stoppen en raak je het probleem kwijt.
tinus1969
4 jaar geleden
Ga terug naar de huisarts en vertel dat het probleem niet vanzelf is overgegaan. veel huisartsen komen bij dit soort klachten pas in actie als het niet vanzelf overgaat en/of als de patiënt terugkomt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi, ik had precies hetzelfde, naar de huisarts gegaan, naar de kno, niemand wist wat het was. Na veel onderzoek wist eigenlijk niemand waardoor het kwam. KNO besloot keelamandelen dan maar weg te snijden, had uiteindelijk totaal geen invloed op de bultjes, nu ruim 1.5 jaar verder en ik weet nog steeds niet wat het is. Het zit er ook nog steeds. Is het bij jou al verdwenen? Zo ja, dan hoor ik heel graag wat het was en hoe het is verholpen. Alvast bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hooi weet je in de tussentijd al wat het is? Ik heb dit namelijk ook
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ben je al wat verder? Mijn zoon loopt hier ook al 4 mnd mee.

Antwoorden (1)

Natuurlijk kun je aan de hand van alleen een foto niet een diagnose geven.
Het is ook heel belangrijk om de klachten te weten die je erdoor ondervindt:
Doet het pijn? Geeft het een gevoel van niet kunnen slikken? Voel je het alleen in de keel of ook in de oren, hoofd?......
Aan de hand van kijken in de keel en de klachten die je ervan ondervindt, kun je dan een diagnose stellen. Dan nog kan iemand er volledig naast zitten.

Je hebt dit nu al 4 maanden. Na een maand ben je pas naar de huisarts gegaan. Nu ben je weer 3 maanden verder.
Zijn de bultjes meer geworden of dikker?
Heb je er andere klachten bij gekregen?
Ook dit moet meegenomen worden bij het stellen van een diagnose.

Jij bent totaal geen persoon die voor alles naar de huisarts rent.
Ik vind dat je er nu al te lang mee loopt.
Dus ga terug.
Schrijf duidelijk op een papiertje:
Of de bultjes zijn toegenomen.
Of de klachten zijn toegenomen.
De klachten veranderd zijn.
Welke klachten je ondervindt.

Als ik zo naar de foto kijk, kan ik wel het volgende zien:
Ik zie geen ontsteking, want de huig, amandelen en keel hebben een gewone kleur.
Ik zie ook heen amandelstenen.
Aften zijn ook niet aanwezig.
Geen sporen van een schimmel.
Eigenlijk ziet de keel heel rustig uit.

Maar, ik zie ook duidelijk overal een soort huidkleurige bultjes.
Dit hoeft trouwens niks te zijn, maak je er niet meteen druk om.
De bultjes zitten inderdaad op de slijmvliezen in de keel, maar volgens mij ook bij de amandelen. Je huig ziet er ook bobbelig uit op de foto.

Het kan heel goed zijn dat de huisarts met alleen kijken weer zegt dat het goed is.
Daarom moet je goed de klachten noteren!
Desnoods laat je even bloedprikken of een bultje in het lab onderzoeken door een beetje weefsel weg te schrapen (doet geen pijn).
Misschien blijf je lopen met een sluimerend virus in de keelholte.

Maak een afspraak, noteer alles en succes!