Hoe kan het dat iemand van de ene op de andere dag in een psychose kan raken, zonder voortekeningen?

Of is dat alleen voor de buitenwereld niet te zien? of zit de oorzaak meer medische, dus de hersenen zijn niet goed gebouwd, zeg maar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan iedereen overkomen
meestal zijn er wel (subtile) voortekenen
ook drugs alcohol medicijnen en andere geestelijke problemen kunnen dit veroorzaken

Antwoorden (3)

Bij de acute psychosen is er meestal een scheikundige oorzaak (bv. drugs) of een sterke psychische stress (bv. gijzeling) of stemmingsstoornis (bv. zeer zware depressie). De chronische psychosen, zelfs als ze plots ontstaan, wijzen meestal op een sterke ontwikkelingsstoornis van de persoonlijkheid.
fremar
11 jaar geleden
Hallo,

Psychose herkennen in welke vorm dan ook voor zowel jijzelf en je buitenstaanders is een erg lastig onderdeel.
De omstanders moeten een zeer nauwkeurige herkenning profiel uit hun hoofd weten en jijzelf moet de voor fase eigenlijk al inschatten.

Ga je bijvoorbeeld een stress situatie tegemoet, zoals examen, verhuizing etc, kan je je daarop voorbereiden.

Maar word je plots overvallen met geweld en raak je hierin gewond of misschien wel dodelijk gewond, dan raakt je lichaam in acute shock toestand, het is overweldigd aan waarnemingen in alle vormen en maten.

En dit kan psychotische stoornis wat in werkelijk een realiteitsstoornis is (wegvluchten van de realiteit omdat de werkelijkheid te moeilijk is geworden op het moment) acuut opspringen door een overbelasting aan prikkels.

Dit is dan in dit soort gevallen een defensieve methode van je hersens om met deze overbelasting om te gaan.

Als dit frequenter en niet meer plots voorkomt, is er vaak sprake van een grote gevoeligheid tot psychotische aanvallen, of een beschadiging in je psychisch verwerkingsmechanisme.

Gr Gaelwyn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voortekenen kunnen er wel degelijk zijn, alleen zijn ze niet altijd zichbaar, of herkent men ze niet als zodanig.

als er geen voortekenen zijn (er #echt# niet zijn) dan is er een andere oorzaak in het spel.
(reactie op bepaald middel)

als iemand dus werkelijk van de een op de andere dag in een psychose is het een reactie op een bepaald middel (teveel van een bep. medicatie, drugs etc)

daarbij kanhet gaan om een tijdelijke psychose (flinke bos paddo's bv) en dan spreek je over wanen of hallucinaties (kenmerk van psychose)

naar het kan ook blijvend zijn (iemand die in een trip blijft hangen) en vanaf dat moment echt vreselijk de weg kwijt is en in een eigen wereld leeft waar dingen gebeuren waarbij de werkelijkheid niet meer duidelijk is.

meer info in de onderstaande link, aangezien het lastig is om te spreken en uit te gaan van 'een psychose.'

(sorry, maar moet nu even mijn badeend voeren die enkel ik kan zien en waar ik alleen een gesprek meer kan voeren) ;-))