Eetschema om 5 kg af te vallen

Ik weeg 73 kilo en ben 1.68. Na 3 zwangerschappen ben ik flink aangekomen en
zou er 5 kg af willen. Wie weet een goed eetschema voor mij dat goed vol te houden
is. Het liefst geen kaas want daar houd ik niet van. Ik ben ook lid geworden van de
sportschool. Hoevaak, hoelang en welke lessen kan ik het best volgen. Mijn voorkeur gaat
uit naar spinning en aerobic. Graag hoor ik julie advies.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nou, daar gaan we dan weer. Het enige dieet dat op de lange duur werkt : Snoep en tussendoortjes zo veel mogelijk laten staan, gewoon normaal gezond en afwisselend eten in normale hoeveelheden van drie maaltijden en twee a drie tussendoortjes per dag, en let vooral op wat je drinkt. Eigenlijk alleen dingen zonder suiker. Je kunt ook zo veel mogelijk vetarm koken (niet vetloos), maar echt noodzakelijk is dat niet, zolang je maar voldoende groente enzo binnenrkijgt. Vijf kilo mag je nauwelijks overgewicht noemen. Bij een normaal eetschema moet je vrij snel weer op je natuurlijk gewicht zitten. Verder is een uurtje per dag meer dan voldoende om intensief te bewegen, en met 3 kinderen in huis heb je dus eigenlijk niet echt een sportschool nodig. Pak desnoods wat vaker de fiets; dat schiet lekker op met ene kleintje er naast, 1 voorop en 1 achterop. Dan is naar de supermarkt en terug al een mooi dagelijks doel. Een normaal, matig dieet kun je jarenlang volhouden, en 5 kilo met er normaliter binnen een maand of vijf af te krijgen zijn. Sneller is ook niet gezond EN beklijft niet ; dan komt het er vroeg of laat weer aan. Hou er wel rekening mee dat na 3 zwangerschappen je natuurlijke gewicht wat hoger kan liggen dan toen je nog een jonge meid was !! In dat geval wordt het gevecht tegen die 5 kilo die gewoon bij je horen een eindeloos gevecht tegen de bierkaai, waarbij je je lichaam kunt slopen en uitputten zoveel je wilt, maar je zult nooit normaal en ontspannen op dat gewicht kunnen blijven dan. Streef naar harmonie met je natuurlijke gewicht.

Inderdaad is achtenzestig kg een ideaal gewicht voor jou. Om die vijf kg eraf te krijgen dien je natuurlijk eerst je tussendoortjes zoveel mogelijk te beperken en daarnaast veel rauwkost te eten. Zoek het zeker niet in minder eten want dat is duidelijk de verkeerde weg. Daarna is het de bedoeling dat je méér energie verbruikt dan dat je uit je voeding betrekt. Om dat te bereiken dien je na elke maaltijd, of in elk geval tweemaal per dag toch, c.a. een uur sporten, dan wel stevig wandelen o.i.d. Na enige tijd merk je dat je wat gewicht gaat verliezen en zou ik je aanraden niet dadelijk te stoppen, mar nog even door te gaan tot ruim onder de 68 kg. Doorgaan tot je merkt dat de situatie zich wat stabiliseert. op dàt moment ben je het overtollige vet kwijt en vormt zich nieuwe spiermassa. Daarom ook moest je nog even doorgaan. Want daarna zit je redelijk stabiel op je gewenste gewicht. Ik wens je veel succes! Gr. Ton

Minder calorieën tot je nemen en meer bewegen. Blijf wel verantwoord eten! ■Pak steeds de trap in plaats van de lift of roltrap. Dit helpt je om wat extra calorieën te verbranden. Het lijkt misschien niet veel, maar als je alle inspanningen van een maand optelt kan het toch behoorlijk oplopen. Op jaarbasis kan het wel zo’n 2 tot 3 kilo schelen. ■Als je zin hebt in een snack, neem dan een augurk of een stuk komkommer. Ze zijn lekker hartig en bevatten zeer weinig calorieën. Je verbrandt zelfs meer calorieën met het kauwen en verteren dan er in zitten. ■Drink vlak voor het eten een flink glas water om je maag al wat te vullen zodat je uiteindelijk minder eet. Je zult merken dat je sneller voldaan bent en misschien zelfs het dessert over wilt slaan. ■Drink geen frisdranken of vruchtensappen. Als je het veel drinkt en dit niet meer zou doen kan het op weekbasis wel zo’n 3000 calorieën schelen. ■Ga geen boodschappen doen als je honger hebt. Altijd eerst eten zodat je geen honger meer hebt. De chips, snacks, snoep en andere junkfoods zullen nu minder aantrekkingskracht op je uitoefenen. ■Laat je niet in de maling nemen door zogenaamde vetarme, dieet of light producten. Ze bevatten misschien minder vet maar vaak wordt dat gecompenseerd door extra suiker of koolhydraten. Let ook op met het nieuwe ‘ik kies bewust’ logo. Dit logo geeft aan dat het de ‘gezondste keuze’ is binnen zijn categorie. Terwijl een andere keuze, buiten de categorie, een veel betere zou kunnen zijn. ■Hang foto’s op je voorraadkasten en koelkast van hoe je er (weer) uit wil zien of van gebeurtenissen waar je naar toe moet zoals een bruiloft of een vakantie. Het zal je helpen de verleiding te weerstaan als je iets uit de voorraadkast of koelkast wil pakken om te snacken. En als je al bent afgevallen en fit bent kun je natuurlijk ook een foto ophangen van jezelf toen je wat dikker en niet erg fit was. ■Eet langzaam. Het duurt even voor de hersenen het signaal krijgen dat je vol zit. Als je maar langzaam genoeg eet geef je je lichaam de tijd om je hersenen in te lichten dat je genoeg hebt en dan kunnen je hersenen het signaal ’stoppen met eten’ afgeven.

Bronnen:
dieetblog.com

Met spinning en aerobic om de andere dag, zodat je lichaam tijd krijgt om te herstellen, verbrand je al veel calorien. Je bent helemaal niet te zwaar, dus geen wonder dat dat afvallen niet zal meevallen. En je weet zelf het beste of je gezond eet. Die adviezen kun je overal vinden en die moet je dan wel toepassen. Maar die 5 kg van jou is niet zomaar in een eetpatroon te zetten. Afvallen is voor iedereen anders.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100