Hoe komt het dat sommige mensen minder slaap nodig hebben dan andere?

Ik ken mensen die bijvoorbeeld gewoon hele dagen door kunnen gaan met maar een paar uur slaap, en dit weken/maanden achter elkaar, terwijl sommigen (ikzelf) ECHT 7/8 uur nodig hebben per nacht, en sommige mensen echt nog meer, terwijl we allemaal ongeveer evenveel doen op een dag (het is niet dat de een heel actief is en de ander niet). Hoe komt dit? Is het gewoon aanleg, of is het maar net wat je gewend bent?

4 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@VraagCaitlin, ik doe al zolang als ik mij herinner alleen hazenslaapjes van hooguit twee uurtjes. Bij elkaar totaal nog geen vijf uren per etmaal. Kon overdag werken en snachts studeren. Heerlijk rustig.

Het beste antwoord

Onderzoek heeft uitgewezen dat ons DNA ook iets te maken heeft met de uren slaap die we nodig hebben. ‘Sommige mensen zijn genetisch gewoon voorbestemd om meer tijd in hun bed door te brengen. Ze hebben meer slaap nódig, en daar kan je helaas niet veel aan doen.’
Of nog een ander onderzoek:
Onderzoekers hebben hersenscans gemaakt van meer dan 1.000 proefpersonen en uit die scans blijkt dat mensen die weinig slaap nodig hebben, wel sterkere verbindingen hebben tussen het gebied in de hersenen dat verantwoordelijk is voor de verwerking van zintuigelijke informatie en het geheugen. Dat betekent dat sommige hersenen misschien in staat zouden zijn om overdag te doen wat anderen ’s nachts doen. Ze maken dan herinneringen aan terwijl ze wakker zijn en hebben daardoor minder slaap nodig.
fremar