Hoe lang moet je naar de wc als je een laxeermiddel hebt ingenomen?

Overal vind je na hoe lang het gaat werken maar nergens vind ik hoe lang zo een pil werkt. Moet je de rest van de dag naar de wc? Of is het na 2, 4, 6 of ander aantal uren over?
Hoe lang moet je dus in de buurt van een wc blijven na inname?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
30.8K
Amadea
4 jaar geleden
Er zijn vijf categorieën laxeermiddelen. Om een goed antwoord op de vraag te kunnen geven is het handig om te weten om welk soort middel het gaat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Totdat je darmen leeg zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Gewoon een over the counter middel van bv Etos oid
LeonardN
4 jaar geleden
https://www.apotheek.nl/medicijnen/bisacodyl?product=laxeertablet Tablet: na 6 tot 12 uur komt de ontlasting op gang.
Zetpil: werkt binnen 20 minuten. (ik neem aan dat nadat de werking begint je zo leegt bent)
tinus1969
4 jaar geleden
Ook die huismiddeltjes van de etos kun je onderverdelen in die categorieen. Dus noem een merk of stofnaam.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Leonard, de vraag is hoe langhet werkt. Niet NA hoe lang het gaat werken.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik geef dan ook bewust geen antwoord.
Utrecht
4 jaar geleden
Ga ervan uit dat je na 6 tot 12 uur aandrang krijgt. Dan in een paar uur tijd een keer of 2-3 totdat (zoals jodokus52 al zegt) je darmen zo'n beetje leeg zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Manonnetje33, Lees altijd vóór gebruik de bijsluiter
De gediplomeerde (assistent-)drogisten voorzien je graag van een persoonlijk advies
https://www.aanbiedersmedicijnen.nl/aanbieders/aanbiederslijst/etos-b-v/index
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inclusief deze site
https://www.etos.nl/zelfzorg/maag-darm/laxeermiddel/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Laxeermiddel bij de apotheek heeft niet als doel om de darmen volledig te legen.

Antwoorden (1)

Het ligt aan het soort middel dat je slikt en hoe jouw darmen reageren op het betreffende middel.
Als je om welke reden dan ook een laxeermiddel wilt gebruiken, kun je beter naar de huisarts gaan. Tijdens het gesprek wordt dan gekeken welk middel het beste bij jouw vraag past. Maar dan nog weet je niet hoe jouw darmen reageren op dat middel.
Indien je dit niet wilt, maar toch kiest voor de drogist, kies dan een drogist waar je goed geïnformeerd wordt. Daar kunnen ze ook kijken naar welk middel bij je past.
Ik ga proberen om toch antwoord te geven.
Indien je eigenlijk wel naar het toilet kunt, maar moeilijk, kun je een middel kiezen (bv klysma of zetpil). Deze werkt snel. Omdat alleen het laatste deel van de darm geactiveerd wordt, poep je een keer en het is klaar. Je blijft dus niet lopen.
Je kunt ook iets kopen dat vocht onttrekt aan het lichaam. Hierdoor wordt de ontlasting zachter en voller. Het doel is dat je dan ook gewoon een keer gaat en het is klaar. Alleen zijn er mensen die door het middel de darm zo overprikkeld krijgen, dat ze continu moeten.
Sterkere producten krijg je eigenlijk niet bij de drogist.
Natuurlijk zijn er ook laxeermiddelen die je hele darmstelsel schoonmaken. Deze middelen worden gebruikt voor bijvoorbeeld een buikoperatie. Dan blijf je inderdaad uren op het toilet zitten.
https://www.gezondheidsnet.nl/obstipatie-0/laxeermiddelen-hulp-bij-verstopping
Verder wil ik nog zeggen dat genoeg drinken, vezels eten, bewegen op tijd naar het toilet gaan, natuurlijk het beste is. Helaas wil dat niet zeggen dat je dan ook altijd makkelijk kunt. Er zijn genoeg mensen aangewezen op regelmatig gebruik van een laxeermiddel. Bijvoorbeeld doordat ze bepaalde medicatie slikken, een stuk darm missen, een vernauwing in de darm hebben etc.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Erkende drogist
https://www.etos.nl/zelfzorg/maag-darm/laxeermiddel/
https://www.aanbiedersmedicijnen.nl/aanbieders/aanbiederslijst/etos-b-v/index
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inderdaad. Ik ga zelf met zulke vragen ook graag naar DA. Weten ook waar ze over praten.