Stemrust is veruit de belangrijkste maatregel bij heesheid. Wie zijn stem blijft gebruiken, kan chronisch hees worden.
Door je neus ademen in plaats van door je mond, tegen uitdroging van het slijmvlies.
Voldoende water drinken: het houdt het slijmvlies in de keel vochtig.
Pikant voedsel en sterke drank vermijden: dat irriteert je stembanden nog meer.
Stoppen met roken en rokerige omgevingen vermijden.
Kuchen, schrapen en hoesten vermijden.
Fluisteren is slechter voor je stembanden dan stilletjes praten.
Een stem imiteren forceert je stembanden en doe je beter niet.
fremar
5 jaar geleden
Met deze tips voorkom je heesheid:
1. Drink genoeg water.
2. Neuriën is de oplossing.
3. Praat niet over de muziek, maar door de muziek heen.
Omdat je niet direct naar een logopedist hoeft te gaan als je een keer hees bent, geven we je hierboven 3 tips om heesheid te voorkomen.
Meer tips/uitleg in de bron.

Thee met honing kan helpen pijn te bestrijden van een pijnlijke keel.