Verstandskies trekken en roken: hoe zit het echt?

Ben net naar de tandarts geweest voor een standaardcontrole. Daar aangekomen wilde de tandarts graag per direct mijn verstandskies eruit halen. Prima, het kan maar gebeurd zijn.

Nou lees ik net op internet dat het niet aan te raden is om na zo'n ingreepje te roken, het vertraagt de wondgenezing. Mijn tandarts heeft er overigens niks over gezegd. De vorige keer bij het trekken heb ik er niet bij nagedacht, gewoon gerookt en nergens last van gehad.

Nu wordt tegenwoordig overal voor gewaarschuwd. Maar hoe serieus moet ik het nu nemen met die waarschuwing voor het roken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
129.7K

Het beste antwoord

Nicotine zorgt er voor dat de wondgenezing vertraagt, en
roken zorgt voor vernauwing van de bloedvaten. Door die 'vaatvernauwing' is de doorbloeding van de wond minder dan bij niet rokers. Die doorbloeding is noodzakelijk voor een goede wondgenezing. Maar stress omdat je graag een sigaret wil roken maar niet mag is net zo slecht.
Het schoonhouden van de wond (morgen daar al voorzichtig poetsen), je vandaag een beetje rustig houden (niet gaan sporten of alle ramen gaan lappen), een paar dagen na iedere maaltijd spoelen met zout water (1 eetlepel op 1 liter gekookt water) en vandaag geen alcohol drinken is veel belangrijker.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord zeg! Precies wat ik zocht.
Een dikke plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pienemop, question. Roken vertraagt de wondgenezing, sure. Maar is dat kwaad niet allang gedaan als je al langer rookt? Ik rook nu al 10 jaar, mijn bloedsomloop zou dus dermate verminderd moeten zijn waardoor de wondgenezing sowieso al veel trager is. Is er nog een ander bijkomend nadeel van roken? Want wondgenezing trager, njeh, it ain't stopping me.

Andere antwoorden (8)

Het vertraagt inderdaad de wondgenezing. Beter is het om de wond een aantal dagen de kans te geven om goed te genezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij zijn m'n verstandkiezen ook getrokken en ik rook ook. Ik heb ook nog nooit iets gehoord over roken en wondgenezing. Ik leef nog, en alles is altijd goed gegaan. Niet roken is altijd beter, dat staat buiten kijf. Maar met kiezen trekken heb ik nooit last gehad van roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
hier dezelfde ervaring, +
het is idd niet verstandig na het trekken van tanden of kiezen te roken
door de troep die in de sigaret zit dan gaat in de wond waardoor deze kan gaan onsteken
als je kiezen zijn verwijderd wacht op z'n minst een dag tot het vliesje op de wond in je mond zit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roken en alcohol werken nadelig op de genezing van de wond. Het wordt ontraden na het trekken van een kies of tand te roken of alcoholhoudende dranken te drinken, totdat de wond goed geheeld is. Het laten smelten van een pijnstiller op de plaats van de wond heeft geen enkele zin en kan bovendien irritatie aan de wond veroorzaken. Als de verdoving is uitgewerkt mag u weer gewoon eten en tandenpoetsen. Probeer de wond hierbij wat te ontzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn tandarts heeft me daar ook op gewezen toen ik een verstandskies liet trekken. Heb het toch stiekem gedaan die avond, nergens last van gehad.Het feit dat je er de vorige keer ook geen last van had wil denk ik wel zeggen dat je er niet zo gevoelig voor bent en het risico maar moet nemen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de wond is het waarschijnlijk beter om niet te roken en om harde fysieke inspanning te vermijden.

Aan de andere kant, je rookt, wanneer je dan geen sigaret neemt, kan het zijn dat je humeur daardoor negatief wordt beïnvloed. Dit kan doorspelen en eventuele klachten die je hebt vanwege het trekken van de kies verergeren.

Puur qua gezondheid is het inderdaad beter om niet te roken, maar of dit ook zo goed is voor je mentale gestel is maar de vraag. Ik zou zeggen om wel iets minder te roken de komende paar dagen maar ik vraag mij af of het beter is om helemaal te stoppen...

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, echt waar. Roken verminderd het zelfhelende vermogen van het lichaam. Waar je wond ook zit, het zal wat langzamer genezen.

Je kan daarom beter helemaal stoppen met roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb na het trekken van kiezen ook gewoon gerookt en ook geen probleem.
Na 24 uur pas spoelen en idd met zoutoplossing.