Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Ik zie veel antwoorden waar geen emotie, maar een gevoel wordt beschreven. (bv compassie, liefde, vergevingsgezindheid enz)
Gevoel is er altijd. (Liefde voor je kinderen bv) Emotie is er bij vlagen en hangt wel samen met gevoel. Een voorbeeld: als je geliefde kind van 3 over het tuinhekje geklommen en zoek blijkt, zul je een geweldige angst voelen. De paniek giert door je lijf. Dit is een emotie die optreedt als een geliefde in gevaar lijkt of is.
Een andere: Je gevoel is dat je zuinig met de natuur moet zijn: je wordt vreselijk boos, als je iemand smerige stoffen in water ziet dumpen. Dat is dan de emotie.
Wat de belangrijkste emotie is, wordt bepaald door je overtuiging van wat waardevol en goed is. Daarom kun je ook niet in het algemeen stellen wat DE belangrijkste emotie is. Dat is per persoon verschillend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat zijn er twee, kunnen lachen en huilen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
liefde is erg belangrijk, maar vaak gericht op een selectief groepje mensen in je omgeving.
ik ga daarom voor empathie.
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden
compassie. Zonder het gevoel voor de medemens & medelenden zouden we niet samen kunnen leven in steden zoals we dat nu doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeven en vergeten,dat is moeilijker dan je verwacht
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk zijn er 2 basisemoties en dat zijn LIEFDE en ANGST. De belangrijkste is dan ook voor mij liefde, en door liefde te voelen kun je geen angst voelen. Waar liefde is kan geen angst zijn. Liefde is een diep vertrouwen in jezelf, de wereld, in het hele universum.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreugde, verdriet, angst, liefde, empathie, woede, verbazing en afschuw zijn een aantal elemetaire emoties

Eigenlijk kun je van geen enkele zeggen welke uit dat rijtje nu de aller belangrijkste zou zijn.
Maar goed, ik pik er desondanks een paar uit die ik zelf heel belangrijk vind.

Zonder vreugde is leven in feite een nagenoeg onmogelijke aangelegenheid.

Van ‘zonder liefde’ kan ik hetzelfde zeggen.

Aan liefde kleeft vaak als schaduw het verdriet. B.v. als je geliefde overlijdt en daarom noem ik het verdriet ook wel de donkere zijde van de liefde.
Doch smart is wel degelijk een bestanddeel van de liefde.

Bovendien is verdriet een perfecte uitlaatklep om het innerlijk wat te ontlasten. Dus onontbeerlijk.

Empathie, het vermogen om je in de ander in te leven, staat voor mij op dezelfde grote hoogte als liefde.

Doch als ik echt een keuze uit dit rijtje zou moeten maken zou liefde voor mij als eerste keus uit de bus komen. Dit, omdat empathie naast een persoonlijke aanleg ook een gevolg van liefde is. Er in elk geval gaat het ermee samen.

Nochtans blijven emoties altijd iets individueels houden. Iets dat alleen maar voor ‘jou’ geldt. Ieder heeft zijn/haar eigen gevoelens met betrekking tot deze 'zaken'


Gr. Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewustheid. Want dat maakt ons mens. De rest komt erna. ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding