Hoe train je het uithoudings vermogen van je spieren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Coördinatie Samenwerking tussen het centraal zenuwstelsel en de spieren heet coördinatie. Hoe sneller de actie verloopt, hoe meer coördinatie nodig is. Probeer nieuwe oefeningen dus langzaam aan te leren en ga pas later, als je de techniek goed onder de knie hebt, het tempo verhogen. Flexibiliteit en lenigheid Flexibiliteit is de bewegingsmogelijkheid van een gewricht waarover een spier of spiergroep loopt. Met het ouder worden en door inactiviteit worden de spieren korter, waardoor de bewegingsmogelijkheid belemmerd wordt. Dit kan leiden tot snellere blessures omdat je minder flexibel kan reageren op de omgeving. Door regelmatig stretchoefeningen te doen, blijf je flexibeler en krijgt de spier een grotere bewegingsmogelijkheid. Snelheid Snelheid wordt wel eens uitgelegd als het vangen van een vlieg. Snelheid staat altijd in dienst van uithoudingsvermogen of kracht. Voor de eenvoudige sporter is het belangrijk om te onthouden dat onderbreking van tempo of ritme fijn is voor het lichaam. Je moet dus niet steeds hetzelfde patroon in je trainingen toepassen, maar ook af en toe korte intensieve acties inlassen. Spierkracht Spierkracht is de kracht van een spier(groep) tijdens één samentrekking. Een spier bestaat uit motorunits. Deze hebben een aantal eigenschappen: ze kunnen samentrekken of ontspannen, of ze kunnen met meerdere motorunits samenwerken. Het vaak aan en uit gaan van een motorunit of het samenwerken van verschillende motorunits levert spierkracht op. Door regelmatige herhaling zal een spier of spiergroep zich aanpassen aan deze belasting en daardoor sterker en dikker worden. De dwarsdoorsnede wordt groter. Spieruithoudingsvermogen Als je een activiteit lang kunt volhouden, train je het spieruithoudingsvermogen. Door de lange duur, en veel herhalingen bij een lage belasting, creëer je nieuwe bloedvaatjes in het weefsel. Daardoor kan er meer bloed en zuurstof getransporteerd worden en kunnen meer voedingsstoffen worden opgeslagen in de spieren. Je krijgt dus meer energie en kunt prestaties langer volhouden met minder vermoeidheid. Toegevoegd na 19 seconden: http://www.gezondheidsnet.nl/lopen-voor-je-gezondheid/artikelen/287/wat-kan-sport-voor-je-doen

Door een goed trainingsschema (te laten) samenstellen waarin je een combinatie doet van cardio en krachttraining van de gewenste spiergroep.

Door ze te trainen. En dat is voor iedere spiergroep weer anders. Je hartspier train je bijvoorbeeld door veel te hardlopen. Je biceps door oefeningen met gewichten. Je buikspieren door buikspieroefeningen. Heel veel kun je gewoon thuis doen. Kijk maar, dit is een voorbeeld van hoe je welke spieren kunt trainen. http://www.fitness-island.com/

Ga tot de limiet van je kunnen, maar neem daarna een royale rustpauze. Doe zo nu en dan ook eens een interval training om je spieren te laten schrikken, zoals dat heet. Dat overigens pas doen, indien je al een redelijke conditie hebt opgebouwd. Zorg voor een goede voeding met voldoende eiwitten. Probleem is vaak dat spieren gaan verzuren. En dan kun je niet verder trainen. Er zijn sporters die beweren dat het tijdstip van verzuren kan worden uitgesteld door het gebruiken van een oesterextract. Ik zeg niet dat jij dat ook zou moeten gebruiken, maar je kunt het natuurlijk wel eens opzoeken op Internet, en zelf beoordelen of het voor jou van nut zou kunnen zijn.

Het uithoudingsvermogen van een spier Het vermogen van de spier om door te gaan met aanspannen terwijl er een weerstand is. Het uithoudingsvermogen kan opgebouwd worden door de spier een tijdlang onder een constante druk te houden en de oefenperiodes steeds langer te maken. Bijvoorbeeld 12 oefeningen na elkaar, dan 15, daarna 20, enz…

Bronnen:
http://www.mannen-gezondheid.com/spieren-f...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100