Wat verandert er in de hersenen op de leeftijd van 8-9 jaar?

Ik ben benieuwd naar ontwikkelingen in de hersenen op een leeftijd van 8-9-10 jaar.
Waar kan ik daar iets over vinden?

5 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Op deze website https://www.oudersvannu.nl/kind/groeikalender/kind-8-jaar-oud/ vind je:

"Kind 8 jaar oud

(...)

Cognitieve ontwikkeling

Het rekenen gaat steeds verder en je kind van 8 jaar kan inmiddels met getallen tot de duizend optellen en aftrekken. Verder kan je achtjarige:

• de tafels van 1 t/m 10 redelijk goed uit het hoofd.
• met een ‘pizzaverdeling’ best al wat begrijpen van breuken: half, kwart, een derde.
• steeds beter rekenen met geld en snapt hij ook bedragen achter de komma een beetje.
• lengtematen begrijpen.
• redelijk omgaan met maal- en deelsommen.
• klokkijken op een analoge klok en leert hij inmiddels ook om digitaal klok te kijken."

Op deze website https://www.oudersvannu.nl/kind/groeikalender/kind-9-jaar-oud/ vind je:

"Kind 9 jaar oud

(...)

Cognitieve ontwikkeling

Ja hoor, zet je negenjarige maar met een groepje kinderen (en een volwassene) in een onbekende wijk voor een speurtocht. Want hij kan plattegronden lezen! Je kind van 9 jaar:

• kan rekenen tot tienduizend en maakt de eerste berekeningen tot honderdduizend.
• kan de tafels van 1 t/m 10 foutloos en snel uit het hoofd.
• heeft begrip voor hoeveel een ‘miljoen’ is en weet dat dit een getal is met zes nullen.
• heeft inzicht in breuken (halven, kwarten, derden, vijfden, achtsten, tienden, zesden).
• kan maal- en deelsommen maken.
• kan rekenen met geld, ook bedragen achter de komma.
• heeft begrip voor inhoudsmaten (ml, dl, l) en gewicht (kg, g).
• weet hoe een oppervlakte en omtrek uitgerekend kunnen worden.
• heeft begrip voor verhoudingen (schaal, snelheid, prijs per stuk)
• kan probleemloos klokkijken op zowel een analoge als een digitale klok."

Op deze website https://www.oudersvannu.nl/kind/groeikalender/kind-10-jaar-oud/ vind je:

"Kind 10 jaar oud

(...)

Cognitieve ontwikkeling

De simpele optel- en aftreksommen van groep drie liggen in een ver verleden. Je kind leert steeds beter omgaan met breuken, procenten, verhoudingen en kommagetallen. Je kind van 10 jaar:

• leert omgaan met een rekenmachine.
• kan inhouden en oppervlakten berekenen.
• kan schalen lezen.
• kan rekenen met snelheden en geldkoersen.
• kan rekenen met getallen tot een miljoen en op een gegeven moment zelfs daarboven.
• kan schattend rekenen (afronden, schatten van sommen met kommagetallen)."
Antoni