Waarom moet een maaghevel gecompenseerd worden met intraveneuze vochttoediening?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Omdat alles wat er (eventueel) gedronken wordt door de patiënt, er weer uitkomt via de maaghevel en het lichaam toch vocht nodig heeft. Meestal zal dat dan intraveneus worden gegeven. Een duodenum- of jejunumsonde zou ook nog een optie kunnen zijn, maar wordt veelal alleen gebruikt als er ook postpylorische *voeding* nodig is (dus niet alleen vocht).

Aangezien gebruik van een maaghevel vrijwel altijd tijdelijk is (meestal hooguit een paar dagen) en het bijna altijd gaat om patiënten die opgenomen zijn in het ziekenhuis én die patiënten niet zelden helemaal geen (enterale) voeding aan zouden kunnen, is intraveneuze toediening de meest voor de hand liggende optie.