vochtblaasjes

Wie kan mij advies geven over vochtblaasjes?
Heb het op mijn handen en vingers en het jeukt ontzettend,heb al vanalles geprobeerd,maar tot nu toe heeft het allemaal geen baat gehad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Cryofiel
13 jaar geleden
Hoe lang heb je ze al? Komt het elk jaar in een vaste periode terug? Ik heb het ook jaren gehad, consequent in de periode april-mei-juni. Daarbuiten geen last.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus minus 3 a 4 jaar nu, enkel de maanden die jij nu opnoemt

Het beste antwoord

Dank voor je antwoord in de reactie onder je vraag. Je hebt hetzelfde wat ik vroeger had.

Ik ben er, toen het meerdere jaren achter elkaar terug bleek te komen, mee naar de huisarts gegaan. Hij heeft mij uitgelegd dat dit meestal een schimmel, een exceem, of een combinatie van beide is.

Een test doen was wel mogelijk, maar duur; in overleg met mij heeft hij gekozen te gokken dat het eczeem was, omdat dat bij 90% van de mensen de oorzaak van zulke klachten blijkt te zijn. Hij schreef een zalf tegen eczeem voor.

De zalf hielp niet; waarp de huisarts concludeerde dat het dan wel een huidschimmel zou zijn. Ik kreeg een antischimmelzalf.

Die hielp een beetje, maar niet voldoende. Ik bleek bij de kleine minderheid te horen die eczeem EN schimmel had. Een combinatiezalf loste het probleem op.

De jaren daarna heb ik af en toe wel eens de allereerste aanzet gehad tot deze vochtbultjes: bultjes die je nog niet ziet, maar wel kunt voelen als je je best doet, en die een beetje jeuken. De echte vochtblaasjes met de enorme jeuk hebben zich nooit meer ontwikkeld.

Mijn advies is dus: stap naar je huisarts. Overleg met hem/haar of je, net als ik destijds, gokt dat je eczeem hebt en iets krijgt dat daartegen helpt, of dat je een huidonderzoek laat doen om meteen te weten wat de oorzaak is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Opmerking:
De 90% die ik noemde, is geen exact getal - het enige dat ik met zekerheid weet, is dat het om "de overgrote meerderheid" gaat.

Nog een opmerking:
Het "experimenteren" met middeltjes, zoals ik dat deed in overleg met mijn huisarts, is ongevaarlijk. Het ging om middeltjes die geen bijwerkingen hebben.

Laatste opmerking:
Het is wel van belang dat je je huid aan de huisarts laat zien. Het jaar voordat ik naar de huisarts ging, heb ik van een vervangende arts een middel gekregen, dat hij telefonisch voorschreef, puur op basis van mijn beschrijving van de klachten, zonder mijn huid te hebben gezien. Ik kreeg een zalf op basis van corticosteroïden (bijnierschorshormoon). Die zalf was rampzalig! De bultjes verwerden tot dikke, stugge, felrode plakken, er kwam nog steeds vocht uit, en de jeuk werd alleen maar erger. Gelukkig kwam ik er een jaar later, toen het probleem zich weer voordeed, met behulp van mijn eigen huisarts achter wat de oorzaak was.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor het advies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je advies

Andere antwoorden (3)

Ben je al bij de dokter geweest?
Het klinkt namelijk als eczeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij ook eczeem, heb het 40 jaar geleden ook gehad.
Het kan zijn tgv een overgevoeligheid voor een bepaalde stof, en dat kan je dan via de huisarts laten uitzoeken.
Ook kan je conditie op dit moment iets minder zijn, waardoor de overgevoeligheid eerder optreedt. In ieder geval langs de huisarts gaan.
Je kunt een zalfje krijgen voor de korte termijn, een corticosteroide, dit is gemaakt van bijnierschorshormoon, dit neemt de jeuk en de blaasjes even weg, maar niet de oorzaak, terwijl de bijwerking een steeds dunner wordende huid is. Maar heel kort gebruiken, het kan je jeuk even wegnemen, die is vreselijk herinner ik me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je last hebt van 'dyshidrotisch eczeem'. Een steeds terugkerend eczeem dat vooral aan de vingers voorkomt.
Dyshidrotisch betekent (vrij vertaald): gestoorde waterhuishouding. Het probleem is ooit zo genoemd, omdat het gepaard gaat met kleine jeukende vochtblaasjes.
Als je er op duwt of in knijpt, dan komt er wat helder vocht uit.
Vroeger werd dan gedacht dat de waterhuishouding in de huid niet goed was, vandaar de naam.

Maar het kan net zo goed een contactallergisch eczeem zijn. Dan wordt, door langdurig contact met een lichaamsvreemde stof, de afweer van de huid heel gericht tegen deze stof geactiveerd.

Iedere keer als er dan opnieuw contact is met deze stof, wordt het afweersysteem geactiveerd en ontstaat op de contactplaats een eczeemplek.

Eigenlijk is de (huid) arts de enige die je een goede diagnose EN behandeladvies kan geven.

Enne..
Ken je de uitdrukking "niet lekker in je vel zitten"?

Lichaam en geest staan voor mij niet los van elkaar.
Jouw blaasjesprobleem KAN een signaal zijn dat er elders in je lichaam een onbalans is.

Je huid/ longen en darmen zijn de enige organen in je lichaam die contact maken met de "buitenwereld"
In de oosterse geneeskunde worden deze organen gezien als een team.

Voorbeeld 1:

Door stress ontstaat een oppervlakkige ademhaling waardoor de longfunctie niet volledig wordt benut.
Afvalstoffen die zo opgestapeld raken in de longen zoeken hun weg naar buiten via darmen of huid.
De een krijgt darm problemen, de ander huidproblemen. En soms zie je een combinatie van die 2.

voorbeeld 2:

Sommige mensen hebben moeite met "loslaten".
Soms zo erg dat dit zelfs letterlijk betekent dat ze zich niet voldoende ontlasten. Moeilijk en onregelmatig poepen dus.
Ook hier geldt dat afvalstoffen dan niet voldoende afgevoerd kunnen worden en via de huid een uitweg zoeken

'T gaat te ver om je op basis van jouw 2 zinnen zo te diagnosteren uiteraard en ik ga dan ook niet stellig hier beweren dat dit de onderliggende oorzaak van jouw probleem is.

Dus, ga zeker even langs een arts.
Voor zover je al niet geweest bent.

En mocht je een klein beetje van jezelf herkennen in mijn 2 voorbeelden. Ga daar dan mee aan de slag.
De arts kan je dan tijdelijk van je exceem verlossen.
En jijzelf kan zorgen dat het zich niet meer voordoet. Of op z'n minst voorkomen dat het in de toekomst zelfs erger wordt.

BETERSCHAP!