Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kunnen je tranen opgaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahah Vind dit echt een leuke vraag!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tranen komen uit traanklieren, en daarvan heeft elk oog er één, verdeeld in een hoofdtraanklier en twee nevenklieren. Door te knipperen, wordt een beetje vocht uit de traanklieren geperst, dat door de oogleden wordt uitgestreken over het hele oog.

De traanklieren zitten in het bovenste ooglid en in de oogkas, aan de kant van de slaap. Ze zijn niet alleen actief op huilerige momenten. Voortdurend leveren ze vocht - ongeveer een tiende van een milliliter per uur - om te verhinderen dat het oog uitdroogt.

Lees hier verder over tranen:

http://www.kimbols.be/artikels/medisch/ontstaan_tranen.php
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, want dan zou je uitgedroogd zijn. Dat kan alleen als je niet meer leeft. Zolang er vocht in je traanbuisjes kan komen heb je het vermogen om tranen te produceren.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies, ah je was net iets eerder dan mij :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand die zij dat hij iemand kent die GAME-verslaaft is en dat hij huilt zonder tranen dus dat is niet helemaal waar
opgaan niet ,de traanbuisjes kunnen door bepaalde omstandigheden wel te weinig traanvocht produceren en dan moet je druppelen met kunsttranen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Figuurlijk soms wel, als je heel veel verdriet hebt. Maar letterlijk niet. Mooi geregeld hè, van het lichaam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch wel.

Ik herinner me een uitspraak van mijn moeder. Ze werd 87 jaar. Ongeveer twee jaar voordat ze stierf, zei ze tegen me: " Weet je wat ik nog wel eens zou willen? Huilen, echt huilen. Dat kan ik al jaren niet meer, hoe verdrietig ik soms ook ben."

Huilen is niet alleen een kwestie van traanbuisjes en werkende traanklieren. Het is ook het leven zelf, dat tranen doet opdrogen.
(Lees meer...)
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, hier raak ik zo ontroerd door.....Mijn oma zei ooit ongeveer hetzelfde.
Ivana
13 jaar geleden
Ja hè, dat zijn uitspraken die je nooit meer vergeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt vast iets van je oma geërfd: jouw laatste zin is ook zo ontroerend mooi en realistisch tegelijkertijd. :)
als je vocht in je lichaam hebt dan heb je ook tranen..|
geen vocht in je lichaam is geen tranen maar dan leef je inmiddels ook niet meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn chronische ziektes waarbij het traanvocht opdroogt. Dat lijkt me heel erg als je het verdriet om de pijn niet meer kan ´uithuilen´. Kan voorkomen bij o.a. SLE lupus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, tranen raken nooit op, want je traanklieren bij je ogen blijven traanvocht maken zo lang je leeft.
Je ogen moeten vochtig blijven anders gaan ze pijn doen en drogen ze uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding