Hoe raak ik het snelste overtollig vocht kwijt?

Ik heb last van vochtophoping door bepaalde medicatie. Nu het weer warmer is, is dit misschien een combinatie van beiden. Ik zou graag willen weten hoe ik het snelste, op een gezonde manier zoveel (verantwoord) mogelijk dit vocht kan verliezen. Ik drink al veel cranberrysap en heb ook tabletten met cranberry en vitamine D. Iemand ervaringen of tips?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik drink ook veel water! Misschien nog belangrijk om te melden dat mijn schildklier niet goed werkt, (aangeboren) de hoeveelheid die ik mis slik ik in tabletvorm.
Ik heb gehoord dat het dan sowieso langer duurt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.2K

Het beste antwoord

Als je cranberry gebruikt om vocht te verliezen, is dat niet handig. cranberry staat bekent om zijn werking tegen blaasontstekingen(e. coli bacterie). 't is niet slecht natuurlijk, maar om vocht te verliezen reken je dan niet op het goede. het belangrijkste is volgens mij bewegen! Niet direct sporten, maar ook wandelen, traplopen ed. waar zit de vochtophoping? Hoe uit het zich? Ik lees in een voorgaande reactie dat je bezig bent om af te vallen. Wil je vocht kwijt vanwege de kilo's? of krijg je er opgezette benen/armen/gezicht van? bij opgezette benen zijn er steungevende kousen(géén steunkouzen!) te koop bij oa hema. Hierdoor wordt het vocht in je benen gestimuleerd om opgenomen te worden in je bloed en dus uitgescheiden te worden. Nogmaals, dit werkt alleen naast bewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, ik heb ook een vraag gesteld over afvallen. Dit heeft niets met het vocht te maken, zoals ik al schreef; door bepaalde medicijnen (morfine-pleisters) houd ik vocht vast, vooral in mijn voeten en handen. Bewegen is dan erg lastig want als ik vocht heb in mijn voeten lijkt het alsof ik op water loop, (heb er nooit op gelopen, maar zo'n gevoel krijg ik erbij) , ik voel met mijn voetzool de grond niet en dat is erg lastig,
Bovendien kan ik bijna geen schoenen aan dus ben ik erg aan huis gebonden op het moment. In ieder geval; bedankt voor je antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even wat nagezocht. in de handboeken staat vochtvasthouden niet als bekende bijwerking van Morfine(pleisters). Misschien ligt de oorzaak dus ergens anders. ook het "niet de grond voelen" klinkt niet als klachten van oedeem. benen omhoog lijkt hier dan een goede remedie('s nachts een kussentje er onder, etc).
wat schoenen betreft: bij de thuiszorgwinkel vragen naar pullman sloffen. die zijn speciaal gemaakt voor oa oedeem. ik wil je wel verder helpen zoeken naar de oorzaak/oplossing maar heb dan meer informatie nodig. zoals welke overige medicatie, ziektes/aandoeningen etc. ik snap dat dit erg prive is. als je er prijs op stelt kan je altijd een prive berichtje sturen (ps. zoals mijn naam doet vermoeden werk ik in de zorg:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Broeder; sorry, je hebt niet goed gekeken denk ik;
kijk eens naar deze link:
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h32909.pdf en dan op pagina 8 bij algemene aandoeningen. En ook in de bijsluiter van de pleisters die ik gebruik (Fentanyl) is het een bijwerking. Ik kan je morgen een privé bericht sturen maar nu kan ik echt niet meer, moet nu echt gaan slapen want ben 'gebroken'.... Je hoort van me, iig, alvast bedankt dat je zo met me mee denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+10 en ik kom nog terug op je bericht!

Andere antwoorden (9)

Als het probleem erg groot is, kunt u het beste een bezoek brengen aan de huisarts. Hij kan evt plastabletten voorschrijven. Die werken een stuk beter dan al die cranberry drank.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord, maar mijn huisarts wil dit liever niet voorschrijven omdat mijn kaliumgehalte dan te laag wordt doordat ik ook Rytmonorm slik (is een middel tegen hartritme-stoornissen) iig, +1
Of het kan in combinatie met de medicijnen die u gebruikt is natuurlijk de vraag. Maar om op een natuurlijke manier vocht uit je lichaam af te drijven zijn de volgende voedingsmiddelen en kruiden nuttig (informatie afkomstig uit de fytotherapie):
- ui (vooral rauw), bleekselderij
- aalbessen, aardbeien, appel, citroen, druiven
- gierst, sesamzaad
- borage (komkommerkruid), peterselie, selderijblad

Toegevoegd na 18 uur:
Als aanvulling: http://www.avogel.nl/Indicaties/Vocht-vasthouden-vochthuishouding.php
Amadea
13 jaar geleden
Diverse soorten afslankthee hebben een vochtafdrijvende werking. Of dat gezond is, zeker na vermelding over je schildklierprobleem, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst op zoek gaan naar de oorzaak, lijkt mij.
Het is moeilijk te noemen, vezels, natrium, nierfunctie, te weinig drinken of te weinig bewegen, aanleg. Ook een verminderde pompfunctie van het hart, of lever- en nieraandoeningen kunnen oedeem veroorzaken.
Is het oedeem?
Dan 's nachts je benen hoger leggen.

Vocht vasthouden voorkomen, hoe?
■Het allerbelangrijkste: matig uw gebruik van zout. Door zoutgebruik stijgt de bloeddruk en zout zorgt ervoor dat er meer vocht wordt vastgehouden. (Dikke mensen lopen nog eens extra risico om veel vocht vast te houden door overmatig zoutgebruik!)
■Beweeg regelmatig. Dit stimuleert de bloedsomloop en daardoor kan vocht makkelijker afgevoerd worden
■Als u te zwaar bent loopt u meer risico.

Wat schijnt te helpen, is het eten van:
Bleekselderij
Komkommers
Ananas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoutarm gaan eten. Helpt echt wel.
Selderijstengels, rauw en gekookt.

Ik vond nog dit recept. Heb er verder geen ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al eens gedacht aan andere medicatie voor de schildklier?
Misschien is dat mogelijk..
Je bent zo drastisch en gehaast bezig...met proberen af te vallen..nog maar 6 weken...las ik...dat je daardoor jezelf automatisch stagneert. Je zet er veel te veel druk op.
En grote bikini's hebben ze nog wel eens bij de Zeeman of Bristol. Wat gebeurt er over 6 weken? Waarom die deadline?
Bewegen is ook een sleutel...fietsen...snel lopen.
Ook al drink je veel water...en eet desnoods niets...dan kun je nog aankomen...omdat je niets verbrandt.
En geen alcohol drinken..dat maakt ook dik.
En geen zoetigheid, geen vet, geen priklimonades, geen ijs, geen sauzen, geen mayo e.d....dan kom je al een heel eind.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn schildklier werkt ook te traag...

het is belangrijker om bij voorbaat al geen vocht vast te houden dan het 'kwijt te raken'.

wees voorzichtig met zout, dit is een vochtvasthouder! zeker voor mensen met schildklier problemen waar de stofwisseling langzamer van werkt.

wanneer je veel zout gebruikt...denk aan veel zout in je eten, chips, zoutjes, pinda's nootjes enz. dát houdt ontzettend veel vocht vast, ooooook juist als je gewoon veel water drinkt.

let dus op t zoutgehalte in de producten die je gebruikt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het ff kan probeer te gaan zwemmen, doe ik zelf ook, tevens drink ik fenegriekthee, stimuleert ook.

Enkele voorbeelden van vochtafdrijvend voedsel:

KNOFLOOK

Knoflook heeft mosterdolien en deze olien geven een schoonmakend effect in het lichaam. Ze geven de spieren van de darm- en maagbewegingen meer energie zodat je meer vet gaat verliezen en uitspoelt. Ze breken ook vetklonten af, dus eet knoflook en wordt dunner.

ASPERGES

Asperges bevatten de stof asparagine. Dit is een alkaloïde dat stimuleert de nieren en het verbetert het circulerend proces. Alkaloiden heeft een directe uitwerking op de cellen en breekt vet af. Het bevat ook een stof dat helpt om afvalstoffen te verliezen door oxalisch zuur af te breken in je lichaam dat vet vastplakt aan je cellen. Dus door oxalisch zuur af te breken verminderd het vetophopingen.

BIETEN

Bieten zijn sterk vochtafdrijvend dat zich concentreert op je lever en nieren. Bieten spoelt dwalende vetdeeltjes uit je lichaam. Het bevat ook een speciale ijzer dat bloedlichaampjes schoonmaakt, bloedlichaampjes zijn de cellen die vet opnemen. Bieten bevatten ook een soort chloor dat helpt vetdeeltjes uit te spoelen. Deze chloor stimuleert de lymf die het vet verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enkele voorbeelden van vochtafdrijvend voedsel: SPRUITEN Spruiten stimulieren de klieren, voornamelijk de alvleesklier die hormonen afgeeft. Deze hormonen heeft een schoonmakende effect op je cellen. Het bevat ook mineralen die de nieren stimuleren. De afvalstoffen verlies je sneller en het maakt je cellen schoon. KOOL Kool helpt je lichaam om afvalstoffen te verliezen omdat het sulfaat en jodium bevat. Deze stoffen helpen ook om de slijmafscheidende membraan schoon te maken van je maag en darmen. Kool is vooral geschikt voor dikke buiken en middelbareleeftijdvetten, het breekt voornamelijk vet af in deze gebieden. WORTELS Wortels bevatten carotine, een soort vitamine A. Deze carotine geeft een vet uitspoelende reactie. Deze reactie spoelt snel afvalstoffen en vet uit. De carotine veranderd in vitamine A in de ingewanden en deze proces creert een versnellende werking van je stofwisseling en dat je cellen vet afbreekt. SELDERIJ Ongekookte selderij heeft een hoog geconcentreerde calciumgehalte in een kant en klare gebruiksvorm, dus als je het eet doet de calcium meteen zijn werk. Deze pure vorm van calcium geeft het hormonale systeem een zetje. Deze hormonen zullen het opgehoopte vet afbreken. Selderij bevat ook veel magnesium en ijzer wat je lichaam schoonmaakt. KOMKOMMER Komkommer bevat veel sulfaten en silcon. Deze mineralen stimuleren de nieren om het urinezuur af te drijven, wat een afvalstof is. Doordat je deze urinezuur verliest stimuleert het om vet af te drijven en het vet op je cellen. MIERIKSWORTEL Mierikswortel heeft een geweldig effect op het afbreken van vet in je cellen (zonder bijwerkingen) en het maakt je lichaam schoon. SLA Sla bevat ijzer en magnesium. Deze minaralen dringen je milt binnen en het helpt je immuumsysteem dat je beschermt tegen ziektes. De milt gebruikt deze mineralen om ze sterker te maken en stuurt ze naar je cellen en weefsels. Het helpt ook de lever, verhoogt je stofwisseling en om vetcellen uit te spoelen. Hoe donkerder de sla, hoe meer mineralen erin zitten. UIEN Uien, gelijk aan knoflook, bevat mineralen en olien dat helpt bij vet afbreken en verhoogt je stofwisseling. Eet elke dag rauwe uien het werkt beter en het ruikt minder dan knoflook. RADIJS Radijs maakt de slijmafscheidende membraan in je lichaam schoon omdat het hoge concentratie van magnesium en ijzer bevat. Deze minaralen lossen vet op die in je cellen zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TOMATEN Tomaten bevatten veel vitamine C en citroenachtige oxalische zuren. Deze zuren versnellen je stofwisseling. Het helpt ook de nieren om vocht af te drijven en vetdeeltjes uit te spoelen. Deze natuurlijke zuren met enzym geactiveerde mineralen moedigt de nieren aan om grote hoeveelheden vet af te breken en je lichaam uit te spoelen. APPELAZIJN Gebruik appelazijn in kleine hoeveelheden. Je kunt het gebruiken als saladedressing. Appelazijn is een sterk vochtafdrijvend middel omdat het gemaakt is van appels en de fruitzuren van appels creert een vetverbrandend proces. Het bevat ook veel potassium dat helpt om de vetopname te verlagen.
__________________
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werking van Fenegriek:
Fenegriek is een plant die in de keuken wordt gebruikt als kruid. Zowel de zaden als de blaadjes worden van deze plant gebruikt, die familie is van de vlinderbloemfamilie. De geneeskrachtige werking van fenegriek was al bekend in de oudheid. Fenegriek wordt geteeld in landen rond het Middellandse Zeegebied en in Centraal-Azië. Het kruid wordt veel gebruikt in Azië en India en veel landen in het Middellandse Zeegebied. De smaak van fenegriek is over het algemeen niet bepaald populair Nederland en er wordt maar sporadisch gebruik van gemaakt in onze keuken. De zaden en de blaadjes worden vers en gedroogd gebruikt. De smaak van fenegriek is kruidig en bitter. De blaadjes van de fenegriek hebben de vorm van een ei. Ze ruiken in gedroogde vorm naar pas gemaaid gras. De zaden zijn zeer aromatisch. De fenegriekplant heeft geelwitte bloemen. Fenegriek is vooral gedroogd verkrijgbaar, als zaadjes en in poedervorm. De poedervorm heeft een uitgesproken bittere smaak. De zaadjes hebben een mosterdachtige smaak. Je kunt fenegriek kopen in de natuurvoedingwinkel. Wanneer je de gedroogde zaden of de poeder in een goed afgesloten pot bewaard, is ze lang houdbaar. Wanneer je een tuin hebt, kun je fenegriek zelf kweken. Fenegriek houdt van een zonnige plaats. Wanneer je de zaden in de lente plant, kun je de verse blaadjes oogsten in de late zomer. Het is een eenjarige plant. Fenegriek is rijk aan vitamines, ijzer en koper en overige mineralen. Deze eigenschappen maakt dat het kruid prestatie bevorderend zou werken. Er zijn kruidencapsules verkrijgbaar van dit kruid, vanwege haar geneeskrachtige werking bij aderproblemen en op het gebied van de galproductie. Het helpt tevens voor gewichtstoename voor mensen die te licht zijn. Fenegriek heeft daarbij ook nog eens ontstekingsremmende eigenschappen. Thee dat getrokken wordt van de fenegriekzaadjes helpt verlichtend bij menstruatiepijn. De thee is opwekkend en koortsverlagend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je uitgebreide antwoord! +1
Hoewel een hoog zoutgebruik niet aan te raden is loop je met zoutbeperking, zoals vaak geadviseerd, juist meer risico op hartproblemen. Soms helpt minder zout om minder vocht vast te houden en de bloeddruk te verlagen maar dat werkt maar bij een klein percentage mensen. Vochtafdrijvende kruiden zijn lang niet altijd onschadelijk. Je kunt je elektrolytenhuishouding ermee verstoren, net als met een te stringente zoutbeperking.

Als je ook gewicht kwijt wilt raken is een koolhydraatbeperkte methode aan te raden. Daar raak je meteen een paar liter overtollig vocht mee kwijt omdat koolhydraten vocht vasthouden. Doe dan geen extreme, koolhydraatarme methode als Atkins maar een koolhydraatbeperkte, zoals Yvonne Lemmers met gewone voedingsproducten.

Cranberry's worden vaak geadviseerd bij blaasontstekingen maar m.i. kun je hetzelfde effect bereiken met vitamine C. Zeker als het sap gezoet is span je het paard achter de wagen omdat suikers vocht vasthouden. Vocht afdrijven doen cranberry's bij mijn weten niet of nauwelijks. Probeer in ieder geval de oorzaak te achterhalen en wees zo verstandig om met je arts te overleggen.