wat betekent in de verwijsbrief huisarts "dd Persoonlijkheid instant houdende factor?

Ik heb een verwijsbrief vd huisarts gekregen dat ik doorverwezen kon worden naar een reumatoloog (of met de pijn leven en googlen naar thuisdokter.nl....idioten).
Na de verwijzing stond bovenstaande opmerking. Moet ik concluderen dat de huisarts vindt dat ik zèlf, middels,mijn persoonlijkheid, de klachten instand houdt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ipv je beklag hier te doen zoek je beter en andere dokter voor een second opinion. Blijkbaar ben je het niet eens met huisige arts.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Daarbij zijn lichamelijke klachten door mentale factoren niet geheel vreemd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een veel voorkomende instant houdende factor van lichamelijke klachten, waaronder pijn, is maar al te vaak niet de persoonlijkheid van de patiënt, maar de negatieve benadering van de huisarts die moeite heeft met toegeven dat hij het niet alles weet. Met zulk een opmerking in een verwijsbrief stuurt hij de specialist al een bepaalde kant op.
Ivana
5 jaar geleden
Ik zou aan de huisarts opheldering vragen. Als hij kan vertellen wat jouw eigen deel aan je klachten is, kan je kiezen of je daaraan gaat werken. Ik zou zo'n oordeel over mezelf niet pikken voordat het aan mijzelf is uitgelegd. De tijd dat huisartsen over je rug een oordeel vellen is toch wel voorbij. We hebben zelf ook inbreng. Eis die inbreng dan ook op.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mannonetje33: Het heeft inderdaad geen zin mijn beklag hier te doen. Was ook meer een reactie uit frustratie, dat de huisartsen niet meer zijn zoals vroeger. Ik hoor veel mensen klagen over onbegrip. Echter dit bij de huisarts aangeven werkt ook niet, is mijn ervaring. Fijne, maar vooral goede huisartsen zijn zeldzaam geworden. Maargoed, het is mij duidelijk. Allen bedankt voor de antwooorden.

Antwoorden (1)

De huisarts vermoedt da de patiënt de klachten in stand houdt door bepaald gedrag die herstel in de weg zit.
Bij instandhoudende factoren gaat het vaak om gedragsfactoren die herstel kunnen belemmeren, bijvoorbeeld minder bewegen kan leiden tot onderhouden van de rugklachten of continu hulp zoeken bij klachten houdt ongerustheid in stand. Zo ontstaan vicieuze cirkels.
https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-somatisch-onvoldoende-verklaarde-lichamelijke-klachten-solk
Moet zijn: dat de patiënt de klachten in stand houdt door bepaalde gedrag dat herstel in de weg zit.
Een veel voorkomende instant houdende factor van lichamelijke klachten, waaronder pijn, is maar al te vaak niet de persoonlijkheid van de patiënt, maar de negatieve benadering van een arts. Met zulk een opmerking in een verwijsbrief bent u niet geholpen, zo'n opmerking stuurt de specialist een bepaalde kant op nog voordat er één woord met de patiënt is gesproken.
Toegevoegd op 03 januari 2019 21:53: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ en ook de reactie van joanDArc dat de specialist al een vooroordeel gevormd kan hebben over jou. Hij of zij leest eerst de verwijzing voordat jij gehoord wordt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben zo moe van al die huisartsen. Het is nu al een paar keer voorgekomen de afgelopen jaren dat ik met een klacht bij de huisarts kwam en aangaf dat ik dacht en voelde dat er iets niet oke was, door bepaalde klachten. Beide keren bleek ik in het voorstadium van kanker te zitten. Pas geleden verging ik vd pijn, advies: leren leven met de pijn of googlen naar thuisdokter.nl..... ik ben maar naar de gyn gegaan en die constateerde dat mijn bekkenbodem op slot zat, doordat ik heel veel pijn op heb moeten vangen. Zelfs de arts schudde met haar hoofd. Woest ben ik dan, dat die huisartsen alles maar afwimpelen.
Maargoed, bedankt voor de duidelijke uitelg, ik ga denk ik een klacht indienen.