Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag valeriaan tegelijk met Sint Janskruid gebruikt worden?

In normale dosering.
Zo nee, wat zijn de risico’s?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Let goed op als je medicijnen slikt. St Janskruid heeft invloed op de anticonceptiepil weet ik.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt Ritsuka. Dat wist ik. Ook AD en sommige andere medicijnen mogen niet gecombineerd worden met Sint Janskruid. Maar over de combi met Valeriaan vind ik niet veel. Wel zag ik een supplement dat beiden in 1 capsule had.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij de apotheek weten ze dat wel, je zou evt. kunnen bellen
Z512099
7 jaar geleden
Je kunt er nare dromen (nachtmerries) van krijgen......weet ik van iemand.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Niet doen. Valeriaan moet je niet innemen met andere sederende middelen.
Sederende middelen zijn middelen die invloed hebben op het bewustzijn, omdat ze iemand in een staat van rust brengen.
Dit kunnen chemische middelen zijn zoals benzodiazepines, alcohol, en voedingssupplementen zoals sint janskruid.
Kortom, als je twee natuurlijke sederende middelen slikt, kunnen deze op elkaar reageren, beïnvloeden waardoor je bewustzijn teveel beïnvloed word.
Hier een duidelijk artikel.
Kijk vooral bij interactie: https://www.orthokennis.nl/nutrienten/valeriaan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt. Maar kijk ens bij punt 6 van interacties... Deze site spreekt zich dus tegen.
Bij punt 1 mag het niet en bij punt 6 wordt het zelfs geadviseerd. Wat is nu de waarheid?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ha, ha, dat is inderdaad raar!
Er wordt dan wel uitgegaan van een depressie en angststoornis.
Maar door een depressie verkeren veel mensen ook in angst. In principe moet je nooit zomaar twee sederende middelen gebruiken.
Doe je dit wel, doe het dan altijd samen met een arts of psycholoog, die de patiënt volgt en goed observeert. Je begint dan met 1 middel en samen bespreek je de toestand.
Werkt dit niet afdoende, altijd in goed overleg iets toevoegen, zodat je ook meteen aan de bel kunt trekken, indien het niet goed gaat.
Dat is het gevaarlijke bij middelen die je in de drogist vrij kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan dus aannemen dat het wel mag dan. Alleen oppassen voor versuffend effect. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ken iemand die 3 sederende chemische middelen tegelijk slikt. (Staat zeer dicht bij mij). Wel van alles een lichte dosis.
Het ene werkt voor te kunnen slapen, de ander voor de angst en de laatste voor de rust.
Die combinatie doet die persoon goed.
Dit is wel opgebouwd in overleg met de huisarts. Zelf reageer ik enorm op alles dat een wisselwerking heeft met de hersenen.
Zelfs van een stomme antihistamine ben ik al 12 uur onder zeil.
Ikzelf zou dus nooit zomaar valeriaan met sint janskruid slikken. Ik weet nu al dat ik dan te heftig reageer.
Daarom wordt het ook afgeraden om beide tegelijk te slikken.
Wil je het toch doen?
Vraag dan iemand om je in de gaten te houden. En bouw rustig op, zodat je voelt of het niet te veel invloed heeft op het lichaam.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als laatste:
Iedereen is uniek en reageert anders op hoeveelheden.
Iedereen reageert ook anders oo de werking.
Nachtmerries etc zijn vaak van voorbijgaande aard.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing