Pasgeborenen kunnen nog niet echt kleuren onderscheiden. Ze zien wel verschil tussen een donkere kleur en een lichte. Pas na ongeveer vier weken gaat een baby kleuren zien, rood het eerst. Dat blijft voor veel baby’s lang een favoriete kleur, waarop hij het meest reageert. Kort daarna kan een baby ook blauw, geel en groen herkennen. Maar pas als hij een peuter is weet hij wat het woord ‘blauw’ betekent.
Pasteltinten spreken een baby minder aan dan felle kleuren. Maar pastelkleuren zijn rustgevender. Een pastelblauwe babykamer zal uw kind dus eerder tot rust laten komen dan een felgele kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima aanvulling!

Andere antwoorden (4)

nee alleen zwart wit zeggen ze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar niet alle afstanden. Ze gaan langzaamaan scherper zien en kunnen dingen ook herkennen. Ik neem aan dat kleuren daarbij een belangrijke rol spelen want baby's die spelen zie je soms ook kleuren herkennen in hun spel. (ben net nog met mijn nichtje aan het spelen geweest) Maar uiteraard zijn er ook baby's die minder goede visuele mogelijkheden hebben helaas...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het oog is een van de weinige structuren die klaar zijn bij geboorte. Daarom lijkt het alsof baby's grote ogen hebben.
Bij het zien reist het licht door de hoornvlies, het licht valt op de retina en de kegeltjes zorgen voor de kleurenvariatie. Deze info reist door de optische zenuwen naar het primaire visuele cortex dat nu weet dat er "iets" te zien valt. Dan gaat het naar de secundaire visuele cortex die herkend/geeft vorm aan wat we zien.

Maar hun brein kan de kleuren niet onderscheiden omdat ze nog nooit met kleur "gewerkt" hebben. Dus het oog kan het zien, maar de hersenen niet onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze kunnen alleen primaire kleuren onderscheiden dat spreekt hun ook het meeste aan (blauw groen rood geel etc