Is ADHD een hersenziekte?

Voordat je direct antwoord: "JA, want waarom anders krijgen kinderen hersenmedicatie voorgeschreven"... waarom kan het dan niet aangetoond worden bij de kinderen en worden steeds meer kinderen met de ziekte gediagnosticeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee! Ik ga mezelf nogmaals herhalen:

"ADHD is niet veel meer dan een naam voor een tekort aan concentratie, te druk gedrag en wat andere kenmerken. Toen Amerikaanse psychiaters in de jaren zeventig ruim 300 namen bedachten voor allerlei onwenselijke emoties en gedragingen, wilden ze in feite alleen maar afspraken maken, zoals: "we gebruiken deze ziektenaam alleen als iemand aan criteria a, b en c voldoet". (Voor die criteria zie 1e link, voor alle DSM-IV criteria, zie 2e link )

Sommige psychiaters spraken toen al de vrees uit dat al die namen in de praktijk zouden worden aangezien voor de interne oorzaak van de problemen: de stoornis maakt dat je druk en ongeconcentreerd bent.

En dat is precies wat er wereldwijd en op grote schaal is gebeurd. Niet alleen leken, maar ook hulpverleners praten over de psychiatrische indelingen alsof het oorzaken zijn. Dat is de wereld op zijn kop!"

Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/mensen-adhd-lijkt.76725#435812

Het is zelfs zo dat de Hersenstichting hun campagne hierom moest stoppen. Omdat in deze campagne werd gesteld dat ADHD een erfelijke of aangeboren hersenafwijking zou zijn. Hierop is een klacht ingedient bij de Reclame Code Commissie omdat deze stelling niet berust op wetenschappelijke feiten.

"De Nederlandse Reclame Code Commissie stelt dat de Nederlandse Hersenstichting moet ophouden met in advertenties te beweren dat de psychiatrische diagnose van ADHD neerkomt op een neurobiologische ziekte of een hersendisfunctie"

Zie ook 1e link.

"De Hersenstichting Nederland mag in advertenties niet langer beweren dat ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) een erfelijke of aangeboren hersenaandoening is, omdat ze deze stelling niet kunnen onderbouwen met wetenschappelijke feiten.

Dit heeft de Reclame Code Commissie vastgesteld in hun beoordeling van een klacht die was ingediend door het Nederlands Comité voor de Rechten van de Mens naar aanleiding van een campagne van de Hersenstichting Nederland. De promotiecampagne bestond uit advertenties in kranten en tijdschriften, spotjes op televisie in het programma "Mens en Lijf" en folders. De campagne was bedoeld om donateurs te werven. De Reclame Code Commissie stelt in haar beslissing dat de Hersenstichting Nederland onvoldoende zorgvuldigheid heeft betracht en dat de tekst dat ADHD een erfelijke hersenaandoening zou zijn, misleidend is."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het lijkt mij van wel, misschien word het op jonge leeftijd niet aangetoond omdat de ziekte pas op latere leeftijd ontwikkeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft iets te maken met de neurotransmitters in de hersenen. Dat is de vloeistof die de communicatie tussen de hersencellen verzorgt. Echt verstand heb ik er niet van, dit is wat een biochemicus mij een keer vertelde.
Zie verder de link.

Toegevoegd na 32 minuten:
Er zou meer acceptatie van druk gedrag moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar bij de kinderen kan niets worden aangetoond. Dit is allemaal speculatief, ze zouden ook wel kunnen stellen dat er een spook rond vliegt op de maan... Ik vind zelf dat er wel wat meer bewijs zou moeten zijn voor een hersenziekte voordat je een kind toch behoorlijke zware hersenmedicijnen geeft. Vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met je eens! De diagnose wordt aan de hand van het gedrag gesteld.
Ik heb al eens eerder verteld: de kinderpsychiater van de Hondsberg schreef Ritalin maximaal 6 weken voor, en dan moest de gedragsverandering via gesprekken erover worden geinternaliseerd (eigen gemaakt worden). Er wordt veel te veel en te lang ritalin voorgeschreven. Er zijn wel bijwerkingen heb ik gelezen.
Maar, dit is wat ik heb gehoord op mijn werk. Ik heb er niet echt verstand van.
Nee, AD(H)D is geen ziekte. Je kunt er gerust 100 mee worden bij wijze van spreken. Het is een complex verhaal waarover je hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/ADHD) meer kunt vinden.

Het enige verschil tussen een persoon zonder AD(H)D en een persoon met AD(H)D is dat de hersenen anders werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ADHD is geen ziekte, en vooral geen kinderziekte! Het wordt meestal pas rond de pubertijd en bij vrouwen rond de 20ste jaar ontdekt. Ik wist zelf al heel lang dat ik adhd had, en de diagnose is op mijn 26ste jaar vast gesteld.
ADHD is een gave, terwijl je op school altijd leerachterstand had, en later met medicijnen een veel hoger iq hebt dan zonder. Zonder medicatie scoorde ik een iq van 94, en met medicatie scoorde ik een iq van 120, en normaal is 100-103.
Dus nee geen ziekte, maar juist een gave!!!
Jammer dat de media het negatief naar buiten brengt en ze een stempel kinderen en speedpillen overal opplakken.