Wat te doen bij onterechte factuur Zorgverzekeraar door fout zorgverlener?

De hele korte versie, voor degenen die niet het hele stuk willen lezen, is dat ik in 2017 psychotherapie (voortaan zorgverlener) heb gevolgd maar dat die in zijn declaratie naar m'n zorgverzekeraar als startdatum van m'n behandeling 2018 heeft genoteerd waardoor m'n zorgverzekeraar Bewuzt mij nu een factuur van 385 euro heeft gestuurd voor m'n eigen risico. Maar ik had in 2018 juist expres geen zorg geconsumeerd om maar geen eigen risico aanslag te krijgen maar krijg die nu dus toch door die fout van de zorgverlener. Heb al vele malen (email en chat) contact gehad met Bewuzt maar zei zeggen dat ze niks kunnen doen en dat de zorgverlener een correctie in moet sturen. Heb daarop dus ook veel contact gehad met de zorgverlener en gezegd dat ze een correctie moeten insturen maar ze doen het niet en geven ook een vreemde uitleg waarom het mis is gegaan. Hun geautomatiseerd systeem zou het zo hebben gedaan. En toen zei Bewuzt daarop weer dat ik dan maar een klacht moet indienen bij https://adviespuntzorgbelang.nl/ .

Dat heb ik 10 dagen geleden gedaan maar ik heb nog niks van ze gehoord. Had alleen een bevestiging per email van hun ontvangen per email.
In de tussentijd had Bewuzt de factuur 2x met een maand uitgesteld maar nu heb ik een factuur gekregen voor 400e. Ik ben bang dat als ik hem niet betaal de incassokosten dan nog verder zullen oplopen. Maar als ik hem wel betaal weet ik niet of en hoe ik m'n geld dan ooit nog terug kan krijgen.
Heeft iemand tips wat ik nu kan doe

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moet zoveel mogelijk van alle communicatie, alle rekeningen van alle behandelingen etc. kopieën maken. Je moet niets betalen, ook al lopen de incassokosten sterk op. Zodra je betaald en je je geld terug claimt, ligt er wat meer van van de bewijslast op jou bord. Als je niets betaald dan is een rekening gewoon een waardeloos stuk papier. Om tot gedwongen incasso over te gaan, moet er een gerechtsdeurwaarder aan te pas komen, maar die is neutraal en dan is het feit dat de rekening niet klopt een obstakel om tot incasso over te gaan. Het doet er dan niet toe dat de zorgverlener actie had moeten ondernemen volgens de regels die de verzekeraar hanteert. de regels die de zorgverzekeraar hanteert zijn niet relevant. Je moet er dus goed voor zorgen dat je een waterdicht bewijs hebt voor het feit dat er in 2018 geen behandelingen zijn geweest en voet bij stuk houden. Als je brieven van incassobureaus ontvangt met torenhoge rekeningen, dan moet je niet in paniek raken, want zij hebben geen enkel recht om tot gedwongen incasso over te gaan. Discussies met je de verzekeraar of incassobureaus moet je altijd zien als een discussie met een tegenpartij die eigen rechter is en die dus volgens de wet niet het recht heeft om een oordeel ook echt uit te voeren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100