Kan je een waterflesje met spa opnieuw vullen met kraanwater? Of is dat ongezond?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Uiteraard kan dat, waarom zou dat ongezond zijn? Je kunt een waterflesje gerust meerdere keren opnieuw met vers kraanwater vullen. Alleen is het wel beter om er alleen zélf uit te drinken wanneer je dit doet door het flesje aan je mond te zetten.
- - -
Lees ook bij https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/veilig-eten-en-e-nummers/waterflesjes-hervullen-is-dat-veilig.aspx:

Je waterflesje elke keer hervullen is goedkoop en goed voor het milieu.

Maar soms hoor je wel eens dat het niet veilig zou zijn om plastic waterflesjes opnieuw te gebruiken, vanwege de bacteriën of vanwege gevaarlijke stoffen die vanuit de fles in het water terechtkomen. Een waterflesje dat continue opnieuw gebruikt wordt, kan wel miljoenen bacteriën bevatten als het niet goed schoongemaakt wordt. Vooral op uittrekdoppen zitten er veel, omdat die lastig schoon te spoelen zijn.

Gelukkig kunnen deze bacteriën meestal geen kwaad. Het zijn je eigen bacteriën uit maaltijdresten en speeksel en de kans dat je daar ziek van wordt is erg klein.
Toegevoegd op 19 november 2018 15:46: tekst
Amadea
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
waarom zou dat ongezond zijn? Je kunt een waterflesje gerust meerdere keren opnieuw met vers kraanwater vullen. Alleen is het Zie mijn antwoord waarom ook dat allemaal tegen een probleem aanloopt. Ongeacht als je enkel zelf eruit drinkt.
Ja dat kan, tot een aantal keer. Daarna zal je het goed moeten wassen, wat niet altijd even goed kan omdat bacteriën (eigen, maar ook andere poepbacteriën) zich kunnen gaan vermenigvuldigen.

https://www.krnwtr.nl/dag-17-kan-ik-mijn-waterflesje-hergebruiken/
Kan ik mijn waterflesje hergebruiken?

Waterflesje hergebruiken, 3 tips:
-Vervang het flesje geregeld voor een nieuwe of koop een duurzame waterfles
-Was het flesje geregeld af, maar er bestaat geen ideale manier om je plastic fles schoon te maken, omdat plastic hier niet geschikt voor is.
-Of zet een grote fles met water op je bureau en gebruik dan elke dag een schoon glas om uit te drinken

Nederlanders zijn kampioen in het hervullen van waterflesjes. Zo’n 65% van de mannen en maar liefst 86% van de vrouwen vult zijn bronwaterflesje bij met kraanwater. Dit lijkt prima, want elke keer dat je een drinkflesje hervult, koop je geen nieuw waterflesje. En dat is goed voor het milieu, maar …

Waterflesjesonderzoek door Kassa
Kassa-waterflesjes onderzoek bronwaterIn opdracht van consumentenprogramma Kassa, onderzocht microbioloog Rijkelt Beumer (Universiteit Wageningen), 66 gebruikte waterflesjes op ondermeer de aantallen enterobacteriën, ook wel poepbacteriën genoemd.

1 op de 3 waterflesjes….
In maar liefst 3 waterflesjes zijn er meer dan 1000 enterobacteriën per milliliter gevonden. Ter vergelijking: voor het water dat koeien drinken geldt een maximumnorm van 100 entero’s per ml. Dus die drie flesjes met 1000 of meer voldoen zelfs niet aan de norm voor het drinkwater van koeien.
---
TNO:
Algen en schimmels
Bij hergebruik van het flesje gaan andere factoren een rol spelen, zoals (ander) water, de mond, omgeving, tijdsduur en mate van schoonmaken. Bij hergebruik kunnen andere bacteriën, algen en soms schimmels in het water komen. Wanneer het water lang blijft staan kunnen deze micro-organismen een bepaald niveau van toxines afgeven en daarmee schadelijk zijn. Dit is echter afhankelijk van al die externe factoren en gebeurt niet bij twee of drie keer op een dag bijvullen.

Spoelen met warm water
Om te weten of hergebruik schadelijk is voor de gezondheid en bij welke hoeveelheden of binnen welke tijd bijvoorbeeld, is volgens TNO uitgebreid microbiologisch onderzoek nodig.
....
In ieder geval is het verstandig om bij hergebruik van flesjes deze dagelijks goed om te spoelen met warm water en een druppeltje afwasmiddel, of nog beter: het flesje samen met de dop in de vaatwasser te stoppen.