Hoe komt het dat mensen met epilepsie gevoelig zijn voor felle lichtflitsen?

insulten krijgen van strobescoop of zonlicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

voor zover ik het begrepen heb, heeft dit te maken met het verwerken van de prikkels. als er langzaam geflitst wordt, kunnen de hersens dit verwerken. wordt de frequentie hoger, dan raken de hersens overprikkeld en gaan over tot een epileptisch insult. bij nog hogere flitsfrequentie's nemen de hersens dit niet meer waar als flitsen maar als constand licht. rijden langs bijvoorbeeld een rij bomen heeft dus ook als gevolg dat er een variatie is in lichtsterkte. een soort flitsen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is een nadeel van epilepsie
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft te maken met de frequentie van de flitsen. Het kan bijvoorbeeld ook ontstaan wanneer langs een rij bomen (licht, donker, licht) wordt gereden. Ook bij een (ouderwetse?) monitor met een lage frequentie kan het optreden. Een hogere verversingsfrequentie (100 ipv 60) kan dan bijv. epilepsie voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle mensen met epilepsie zijn hier gevoelig voor, alleen degenen met lichtflitsgevoelige epilepsie.Kijk voor meer informatie hierover op: