Waarom vinden mensen het zo lastig om goed te lezen wat er staat?

Dit blijkt nu bij de uitnodigingen die ik verzend, mensen hebben van te voren op moeten geven wanneer ze NIET kunnen, maar hebben dus dan opgegeven wanneer ze wél kunnen. Waar ligt het aan dat mensen niet goed lezen wat er van hen gevraagd word?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Mensen hebben geen geduld. Dit komt omdat ze zo snel mogelijk weer willen genieten van de verleidingen van de huidige maatschappij. (Internet, verslavingen, etc.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je ziet overal dat er erg slecht gelezen wordt. Mensen gaan gewoon te gehaast door een tekst en denken al bij voorbaat te weten wat er staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Automatisme: Aangezien de meeste uitnodigingen verstuurd worden met de tekst: "wanneer aanwezig kunt zijn, geeft u dit dan door..."
Ik zou hier ook ingestonken zijn.

(Ik vind het persoonlijk ook logischer om bij uitnodigingen te vragen wanneer mensen WEL kunnen ipv NIET kunnen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens! Het is een veel gemaakte fout om op deze manier uitnodigingen te sturen. Het is veel duidelijker om te vragen wanneer mensen wél kunnen. De vraagstelling moet gewoon duidelijk zijn. Als het om beperkte data gaat is het handiger om het als bijvoorbeeld volgt te doen Labratje: Kruis aan bij onderstaande data uw beschikbaarheid aan (kruis bij elke datum een antwoord aan): 1 mei 0 wel 0 niet 0 misschien
2 mei 0 wel 0 niet 0 misschien
3 mei 0 wel 0 niet 0 misschien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad nog makkelijker. +-je voor som!
Cryofiel
13 jaar geleden
@som, ken je http://www.datumprikker.nl/ ? Die site doet precies wat jij beschrijft! Retehanding, naar mijn persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt, gebruik ik ook wel eens. Goede toevoeging. Maar ik bedoelde alleen maar dat een duidelijke vraagstelling belangrijk was en dat was een toevoeging op het antwoord van C4th. @Labratje: Een negatieve bevestiging (geef aan als je niet komt) werkt ook niet omdat je dan niet zeker weet of ze gereageerd hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben ik niet met je eens. Je gaat ervan uit dat iedereen graag op je feest komt, dus melden ze wanneer ze NIET kunnen. Het is ook heel hartelijk om iedereen te verwelkomen op deze manier. Het woord NIET had ik in de uitnodiging met hoofdletters geplaatst.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je gaat er dan wel van uit dat iedereen antwoordt. Mensen die niet geïnteresseerd zijn, zijn niet zo snel geneigd te antwoorden - waarom zouden ze?
Mensen bepalen graag zelf hun agenda zo veel mogelijk.

Ze hebben het waarschijnlijk wel goed gelezen maar gaan er van uit dat hun antwoord op jouw vraag ook voldoet.
Als ze nl. doorgeven wanneer ze niet kunnen, zou dat automatisch een vrijbrief voor jou betekenen dat de overige data/tijden beschikbaar zijn. Dit voelt niet prettig.
Zo werkt dat daarom niet bij de meesten. Iedereen heeft voorkeuren en geeft het liefst de keuze op wanneer ze
wel beschikbaar zijn.
Het is dus denk ik meer een kwestie van het houden van een betere controle op de persoonlijke planning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd... geen concentratie. mensen nemen niet meer de tijd voor dingen.
de maatschappij vraagt ook zó veel... het gaat veelste snel voor vele mensen...
het is helaas iets wat je niet op kunt lossen in het groot...
geef zelf het goede voorbeeld, da's de beste remedie en wijs mensen erop als je zin hebt, zodat ze het inzien....
maar sommige kunnen het wel hoor... zfs as k z tp... kun jij nog lezen wat ik typ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig is men vluchtig, alles moet snel, snel.
Daarom moeten we daar bij dit soort uitnodigingen al op anticiperen dat er misschien niet goed wordt gelezen. Het is helaas zo.
Je zou de uitnodigingen in den vervolge kunnen besluiten met:
Dus, ALLEEN ALS JE NIET KUNT, even laten weten. Ik reken in principe op je!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat mensen het wel willen lezen en dan hebben gelezen maar met hun gedachten ergens anders zijn; waarmee ze bezig waren bijvoorbeeld; zonder dat je het weet mis je dan veel worden uit de tekst die je gelezen hebt ;) dat valt ook onder concentreren > Dat geld zeker voor lange teksten en hoe het is geschreven. als het heel saai is geschreven gaan mensen ondertussen een kopje tee ofzo zetten of ze kijken naar buiten; zou jij het leuk vinden om een tekst telezen van 3 baldzijdes vol met lettertyp groote 11 en heel Saaaie tekst? het hoeft niet saai tezijn maar het is saai geschreven; kan denk ik ook liggen aan het tevaak het zelfde woord te herhalen zoals

toen piet moest slapen ....ect
toen ging hij naar bed en ging liggen
toen deed hij de lamp uit
toen dacht hij; wat een saaaie tekst schrijf ik hier nou

:P snappie :)