Waarom vinden mensen het zo lastig om goed te lezen wat er staat?

Dit blijkt nu bij de uitnodigingen die ik verzend, mensen hebben van te voren op moeten geven wanneer ze NIET kunnen, maar hebben dus dan opgegeven wanneer ze wél kunnen. Waar ligt het aan dat mensen niet goed lezen wat er van hen gevraagd word?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mensen hebben geen geduld. Dit komt omdat ze zo snel mogelijk weer willen genieten van de verleidingen van de huidige maatschappij. (Internet, verslavingen, etc.)

Je ziet overal dat er erg slecht gelezen wordt. Mensen gaan gewoon te gehaast door een tekst en denken al bij voorbaat te weten wat er staat.

Automatisme: Aangezien de meeste uitnodigingen verstuurd worden met de tekst: "wanneer aanwezig kunt zijn, geeft u dit dan door..." Ik zou hier ook ingestonken zijn. (Ik vind het persoonlijk ook logischer om bij uitnodigingen te vragen wanneer mensen WEL kunnen ipv NIET kunnen.)

Mensen bepalen graag zelf hun agenda zo veel mogelijk. Ze hebben het waarschijnlijk wel goed gelezen maar gaan er van uit dat hun antwoord op jouw vraag ook voldoet. Als ze nl. doorgeven wanneer ze niet kunnen, zou dat automatisch een vrijbrief voor jou betekenen dat de overige data/tijden beschikbaar zijn. Dit voelt niet prettig. Zo werkt dat daarom niet bij de meesten. Iedereen heeft voorkeuren en geeft het liefst de keuze op wanneer ze wel beschikbaar zijn. Het is dus denk ik meer een kwestie van het houden van een betere controle op de persoonlijke planning.

idd... geen concentratie. mensen nemen niet meer de tijd voor dingen. de maatschappij vraagt ook zó veel... het gaat veelste snel voor vele mensen... het is helaas iets wat je niet op kunt lossen in het groot... geef zelf het goede voorbeeld, da's de beste remedie en wijs mensen erop als je zin hebt, zodat ze het inzien.... maar sommige kunnen het wel hoor... zfs as k z tp... kun jij nog lezen wat ik typ....

Tegenwoordig is men vluchtig, alles moet snel, snel. Daarom moeten we daar bij dit soort uitnodigingen al op anticiperen dat er misschien niet goed wordt gelezen. Het is helaas zo. Je zou de uitnodigingen in den vervolge kunnen besluiten met: Dus, ALLEEN ALS JE NIET KUNT, even laten weten. Ik reken in principe op je!!!

Ik denk dat mensen het wel willen lezen en dan hebben gelezen maar met hun gedachten ergens anders zijn; waarmee ze bezig waren bijvoorbeeld; zonder dat je het weet mis je dan veel worden uit de tekst die je gelezen hebt ;) dat valt ook onder concentreren > Dat geld zeker voor lange teksten en hoe het is geschreven. als het heel saai is geschreven gaan mensen ondertussen een kopje tee ofzo zetten of ze kijken naar buiten; zou jij het leuk vinden om een tekst telezen van 3 baldzijdes vol met lettertyp groote 11 en heel Saaaie tekst? het hoeft niet saai tezijn maar het is saai geschreven; kan denk ik ook liggen aan het tevaak het zelfde woord te herhalen zoals toen piet moest slapen ....ect toen ging hij naar bed en ging liggen toen deed hij de lamp uit toen dacht hij; wat een saaaie tekst schrijf ik hier nou :P snappie :)

Bronnen:
teminste dat is hoe ik er over denk ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100