hoe kom je van je verlegenheid af??

heey
ik ben best verlegen en durf daardoor niet echt met mensen bij mij op school te praten om dat ik bang ben iets verkeerds te zeggen
heeft iemand een idee hoe ik hier van af kom?

groetjes iemand

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Oefen eens in een "veilige omgeving", met mensen die je verder toch nooit meer zult terugzien. Als je dan "afgaat" (je zult ontdekken dat dit best meevalt) dan is het niet erg. En ondertussen leer je wel over je verlegenheid heenstappen zodat je het vaker, in meer situaties, durft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat erover met je mentor/klassenleraar. Misschien kan hij je erbij helpen. Vertel het ook aan je ouders, zij kunnen je misschien tips geven. Verder; het verlegen zijn zal naarmate je ouder wordt steeds verder afnemen. Met elke ''enge'' ervaring die je meemaakt, verdwijnt er weer een stukje. en, ik spreek uit ervaring, verlegen meisjes zijn voor jongens vaak aantrekkelijk omdat het hun dat beetje vertrouwen geeft om naar jou toe te stappen. je zit dus eigenlijk wat dat betreft in een goede positie! Ga ervoor, en probeer rustig wat grensjes te doorbreken. Praat een keer met iemand waar je normaal nooit mee zou praten, ookal zijn het maar 3 zinnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verlegenheid te lijf
Verlegenheid en sociale geremdheid is een handicap waaraan je zult moeten werken, wanneer je er erg onder lijdt.
Tegelijkertijd hoef je van jezelf niet te verwachten dat je het hoogste woord hebt, de clown van de vriendenkring bent of de aanvoerder wordt van je sportclub. Sociaal zijn heeft meerdere gezichten. Onderzoek bij jezelf de volgende zaken:

# Als je in verlegenheid wordt gebracht, voel je lichamelijke reacties, wees er met je aandacht bewust bij: wat gebeurt er nu in mijn lichaam? Wat zijn dat voor lichamelijke sensaties? Waar zitten ze in mijn lichaam? Op deze manier omarm je je angsten en verlegenheid.
# Durf in fouten volmaaktheid te zien en in mislukking succes: als je van jezelf volmaaktheid verwacht, zul je jezelf voortdurend teleurstellen.
# Sta meer verwachtingsloos in het leven: verwachtingen worden meestal niet ingelost en teleurstelling is het resultaat.
# Ga voorbij je ego: dit zijn de overlevingsstrategieën die je jezelf hebt aangeleerd, om maar die pijn niet te hoeven voelen, de pijn die je hebt ervaren, nadat je bijvoorbeeld door iemand bent afgewezen.
# Dat je in het verleden bent afgewezen, wil niet zeggen dat je in een nieuwe situatie weer faalt of afgewezen wordt. Dit moet je goed voor ogen houden. En al zou je weer falen, so what?
# Onderzoek je angst, door inzicht te krijgen in de wijze waarop de verlegenheid in je leven is ontstaan, kom je erachter dat de verlegenheid als reactie hierop toedertijd heeft geholpen, maar het nu niet meer nodig is. Neem afscheid van dit maatje in je leven en bedank hem/haar voor de bewezen diensten en zeg hem/haar dat je nu alleen verder wil.

Therapeut
Vaak is verlegenheid een diepgewortelde houding, die door één of meerdere ervaringen erin is gebeiteld. Bovengenoemde aandachtspunten bij jezelf onderzoeken is de eerste stap. Vaak kom je alleen niet bij het gevoel en heb je begeleiding nodig daar te komen. Een regressietherapeut consulteren, kan een goede ingang zijn en wil je meer fysiek de angst te lijf gaan is Emotioneel Lichaamswerk een goede therapie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt verlegenheid overwinnen door
te willen veranderen en te geloven dat een verandering echt mogelijk is
negatieve gedachten te vervangen door positieve daden
je realistische en zinvolle doeleinden te stellen
te weten hoe je je moet ontspannen en het hoofd kunt bieden aan angst
een situatie van tevoren te repeteren
zelfvertrouwen te verwerven doordat je merkt dat het steeds beter gaat
te bedenken dat er verschillen van mening bestaan en dat anderen ook fouten maken
te oefenen om bekwaamheden te verbeteren en er nieuwe bij te leren
je in te spannen om anderen liefde te betonen en te helpen
je smaakvol te kleden en met zelfvertrouwen te handelen