Is ebola te genezen? Bestaat er een vaccin?

Ik vroeg mij af of iemand die reeds besmet is met het ebola virus of deze persoon nog kan genezen? Zo ja, hoe gebeurt dit dan? Aangezien naar mijn weten geen medicatie bestaat?

Bestaat er een vaccin of zijn ze bezig met het ontwikkelen daarvan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Nee, Ebola is niet te genezen. Eenmaal besmet is er een grote kans op overlijden. In Afrika overlijdt meer dan de helft van de patiënten.
Er is geen goede behandeling tegen ebola. De behandeling bestaat hoofdzakelijk uit het bestrijden van de complicaties. Wel is er een experimenteel vaccin dat bij uitbraken ingezet kan worden. Mensen die veel risico lopen tijdens een uitbraak (verpleegkundigen, artsen, familieleden van patiënten) kunnen gevaccineerd worden. Op deze manier wordt verdere verspreiding van het virus voorkomen en uitbreiding van de epidemie vertraagd en hopelijk gestopt.
Positief is wel dat je de ziekte kunt overleven. De reden hiervan kan zijn dat sommige mensen antilichamen kunnen maken in reactie op delen van het Ebola-virus.
SimonV