Geven nicotine snoepjes o.i.d. hetzelfde effect op je darmen als een 1e sigaret?

Ik heb al 31 jaar een heftige vorm van PDS.
Zeker 4x/w had/heb ik last van obstipatie.
Geen enkel ziekenhuis of gespecialiseerde kliniek in NL (ondertussen al gehad) kon mij hierin verder helpen.
Echter, wanneer ik dagelijks 1 sigaret rook wanneer ik eindelijk aandrang heb kan ik wél élke dag mijn ontlasting kwijt.
Vandaar mijn vraag. (voor ik het zelf probeer en obstipatie riskeer)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
tinus1969
4 jaar geleden
Definitief stoppen met roken; het roken houdt 'via gewenning', de obstipatie in stand.

Antwoorden (1)

Dat hangt van het zuigtablet af. Soms hebben deze zelfs obstipatie als bijwerking.
NiQuitin Pepermunt zuigtabletten kunnen wel een licht laxerende werking hebben.
Overigens wordt mensen met PDS aangeraden nicotinetabletten (en sigaretten) te vermijden omdat ze de maag kunnen irriteren.
.
Waarschijnlijk is onderstaande informatie je al 200% bekend, toch noem ik het maar even:
Voor PDS is nog geen afdoende behandeling gevonden. De behandeling zoekt men meestal in voeding (en leefregels):
Oplosbare vezels. Patiënten zouden volgens een onderzoek uit 2009 baat hebben bij de toevoeging van oplosbare voedingsvezels aan de voeding. Als voedingssupplement zijn oplosbare vezels verkrijgbaar in de vorm van psylliumvezels (Plantago afra, een weegbreesoort).
Probiotica. Ook probiotica worden genoemd als verlichtend middel. Hier wordt nog meer onderzoek naar gedaan.
Pepermuntolie. Pepermuntolie bevat naast sterke antimicrobiële eigenschappen als voornaamste actief bestanddeel menthol, een stof met een krampwerende werking. Van alle middelen blijken volgens wetenschappelijk onderzoek capsules met pepermuntolie het beste middel tegen het prikkelbaredarmsyndroom. Het zou werken bij één op de twee tot drie mensen.
Volledige tekst:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Prikkelbaredarmsyndroom
SimonV