Hoe lang duurt het ongeveer voordat je weer aan het werk kan na overspannen zijn?

het overspannen zijn heeft niet met werk te maken, maar waarschijnlijk slecht verwerkte gebeurtenissen. Nu met psycholoog aan t werk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26K

Het beste antwoord

Er is verschil tussen overwerkt (burn out) en overspannen zijn.
Met nadruk wijs ik er op dat ik dingen niet erger wil maken dan ze zijn.
Ondanks zorgvuldige woordkeuze kan dit wel zo opgevat worden.
Het onderschatten van deze problemen kan echter veel dramatischer gevolgen hebben, vandaar dat ik aan de voorzichtige kant blijf met mijn antwoord.
Iemand die overwerkt is of een burnout heeft, kan niet veel meer aan en moet bijladen. Afhankelijk van capaciteit en laadsnelheid neemt dat een tijdspanne van ongeveer enige weken tot enige maanden in beslag.
Iemand die overspannen is is allergisch voor verantwoording/ verplichtingen omdat deze persoon zichzelf aan het verliezen is.
DIT HEEFT NIETS MET LUIHEID TE MAKEN.
Overspannen mensen hebben echt hulp nodig en kunnen geruime tijd uitgeschakeld zijn.
Overspannen mensen verliezen somms tijdelijk cognitieve vaardigheden en kunnen dus ook gewoon niet werken zonder ernstige brokken te maken.
Helaas ken ik deze varianten uit ondervinding.
Juist mensen die veel van zichzelf eisen en doorlopen met overwerktheid en burnout lopen kans overspannen te raken.
Dat is iets wat te allen tijde voorkomen dient te worden.
Is er dus echt sprake van een overspanning (met een onderliggende depressie) dan is medische hulp echt sterk aan te raden en in mijn optiek noodzakelijk.
Je zelfbeoordelingsvermogen is dan gecompromitteerd en dus heb je begeleiding en hulp nodig.
Overspannenheid hoeft niets met het werk te maken hebben, er zit een mentale prop in je verwerkingsysteem en die moet er eerst uit.
Neem de tijd voor het herstel en laat je niet opjagen, het gevolg is dat je dan het op het werk een week (hooguit) volhoudt en dan weer bij af bent.
Met overspannenheid moet je voor herstel eerder in maanden dan in weken denken.
Bij duidelijke tekenen van herstel heel langzaam , op geleide van het herstel langzaam insluipend weer wat gaan doen. Gaat dat goed, dan langzaam aan op therapiebasis aan hetv werk, volledig op geleide van de voortgang van het herstel.
Niemand hoeft het met me eens te zijn.
Als je echt overspannen geweest bent, wil je dat nooit weer meemaken en met de goede aanpak hoeft dat ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is heel verschillend per persoon!
Je zult zelf voelen als je weer aan werken toe bent..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je weer hersteld bent, kun je beginnen met een paar halve dagen in de week. Dat zou ik dan steeds met een halve dag opbouwen. Maar doe het ook niet te langzaam. Hoe sneller je weer aan het werk bent, des te makkelijker zal het wennen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is zelfs beter om tijdens je overspannenheid af en toe op je werk te verschijnen. Al is het maar om even koffie te drinken en bij te kletsen. De drempel om weer te beginnen als je hersteld bent is dan vele malen lager dan wanneer je je niet meer laat zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan jezelf, aan je 'problemen', aan de werksfeer en aan de gesprekken met de psycholoog.

Het verschilt per persoon, de een herstelt na een weekje rust, de ander zit nog jaren in het hersteltraject.

Probeer je achterliggende problemen op te lossen, ook met de hulp van je psycholoog. Wanneer jij het gevoel hebt dat je het werk weer aan kan, geef dit dan aan hem/haar aan. Hij/zij kan jou dan een advies geven. Zij zien snel genoeg of je het al echt aan kan of nog niet.

Doe rustig aan! Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt ook aan de gebeurtenis!
maar over het algemeen is het beter om onder de mensen te zijn dan je eigen afzonderen
daardoor ga je er alleen maar meer aan denken
en duurd de verwerking alleen maar langer!

sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij duurde het 8 maanden, daarna heb ik het heel rustig in eigen tempo weer opgebouwd. Ben wel ongeveer na 7 maanden weer naar het werkoverleg gegaan om even weer met iedereen in contact te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag toch vlug van 1 tot 3 maand rekenen afhankelijk van de ernst
fremar
13 jaar geleden
Overspannen, overwerkt en burn-out is eigenlijk wel het zelfde.
Het is meestal een optelsommetje.
Ieder mens kan een bepaalde hoeveelheid stress en vervelende dingen in zijn leven meemaken, maar ergens is er een duidelijke grens.
Een enkel onschuldig voorval, met een beetje stress, kan voldoende te zijn, om over die grens heen te komen.
De meeste mensen staren zich dan blind op deze laatste gebeurtenis, terwijl er juist ander zaken in het verleden de echte oorzaak zijn.
De psycholoog, zal dit nu uit elkaar gaan peuteren, om de ware oorzaak te vinden.
Overspannen zijn is zo maar niet over, het is onvoorspelbaar hoe het nu verder gaat en een terugval komt vaker voor dan een vooruitgang.
Heb moed, uiteindelijk komt het goed, maar heb ook veel geduld.