Ik wil van huisarts veranderen. De arts die ik nu heb wil niet meewerken. Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

Mijn huidige arts zijn praktijk is 3 km. bij mij vandaan. Er werd een artsenprijktijk naast mijn appertement geopend, ik wilde mij daar inschrijven,maar er werd gezegd dat mijn huidige arts toestemming moest geven. Nou die toestemming gaf hij dus niet, Onlangs heb bij een praktijk geprobeerd die ong. 500 m. bij mij vandaan is,ook daar is het niet gelukt. Er werd (telefonisch) gezegd dat er hier in Nieuwegein geen vrije artsenkeuze is. Volgens mij is dit wettelijk verboden , maar ik weet niet wat ik nu doen moet. Wel valt mij op dat de afwijzingen niet op papier komen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er is vrije artsenkeuze echter in de praktijk mag de 'nieuwe' huisarts een patient weigeren. Aangezien de huisartsen elkaar onderling kennen, zullen ze 'collegiaal' blijven. Als de huisarts open spreekuur kent, kan je gewoon in de spreekkamer gaan zitten. Je bent overigens niet verplicht om bij een huisarts ingeschreven te staan.

Antwoorden (1)

Patienten hebben een vrije huisartsenkeuze.

Gedragsregels voor artsen KNMG:
De arts respecteert het recht van de patiënt op vrije artsenkeuze. Er kunnen voor de arts redenen aanwezig zijn een behandelingsovereenkomst niet aan te gaan of te beëindigen, bijv. instellingsgebonden werkzaamheden, geografische situatie, de praktijkgrootte, het ontbreken van bekwaamheid bij de arts tot het instellen van een bepaalde behandeling of onderzoek en/of het ontbreken van een vertrouwensrelatie tussen de patiënt en de arts.

Als er echt in Nieuwegein geen vrije artsenkeuze is, kun je een klacht indienen bij de Nza.
https://www.nza.nl/contact/meldpunt

Je kunt een brief sturen aan de huisarts van je keuze met de melding dat 'geen toestemming van de huidige huisarts' geen reden is je te weigeren volgens de gedragsregels van de KNMG.

Je kunt ook een brief aan huidige huisarts sturen met de melding dat je een klacht zult indienen als deze blijft weigeren.
Toegevoegd op 14 juli 2018 09:19: bron
SimonV