Kun je met heupdysplasie nog wel werken bij defensie?

Er is sinds een maand heupdysplasie vastgesteld bij mij, maar ik wil wel bij defensie werken. Is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat zal afhangen van de ernst van de dysplasie en de mate van pijn en beperkingen die jij ervaart. Soms wordt bij toeval een lichte dysplasie vastgesteld en heeft iemand daar geen last van. Het zal misschien niet zo'n punt zijn als je geen klachten hebt en je voldoet aan de kracht- en conditie eisen. Of het verstandig is is iets anders; zelfs bij een lichte dysplasie heb je in combinatie met fysiek zwaar werk een verhoogd risico op vroegtijdige slijtage.

Als je een ernstiger dysplasie hebt waarbij de heup minder stabiel is, is dat een ander verhaal. Je loopt dan mogelijk het risico dat je bij een val of andere inwerkende kracht van buitenaf je heup zou luxeren (=uit de kom schieten) en dat lijkt me geen risico wat ze graag nemen met iemand op uitzending. En als je er pijnklachten door hebt waardoor je niet door de testen heen komt, gaat het natuurlijk ook niet werken.

Zit de ernst van jouw heupafwijking daar een beetje tussenin, dan zal de arts en eventueel de fysiotherapeut moeten beoordelen in hoeverre het risico dat jij tijdens een uitzending ineens heupklachten ontwikkelt, daardoor verhoogd is.

Hun eigen site zegt:

"Geneeskundig onderzoek

Als militair vraag je veel van je lichaam en werk je onder zeer wisselende omstandigheden. Daarom doen we een geneeskundig onderzoek (medische keuring) om te kijken of je over een goede gezondheid en conditie beschikt. Het geneeskundig onderzoek duurt in beginsel één dag en bestaat uit de volgende onderdelen:

Laboratorium onderzoek (urinetest)
Gehoortest
Ogentest
Rust-ECG (Hartfilmpje) en lichaamsmetingen
Onderzoek van het bewegingsapparaat door een fysiotherapeut
Algemeen lichamelijk onderzoek door aan arts

Een apart onderdeel van de medische keuring is de Vaststelling Fysieke Belastbaarheid (VFB), ook wel sporttest genoemd. Deze test bestaat uit een kracht- en een conditietest, en maakt duidelijk of je fysiek in staat bent de functie waarnaar je solliciteert te vervullen. Meer informatie over de sporttest en hoe je je hierop kunt voorbereiden, lees je in de brochure Fit op de keuring.

Ben je medisch ongeschikt voor de door jou gekozen functie, kunnen we kijken of er eventueel andere functies zijn waarvoor je wel geschikt bent."

Het is dus niet zo dat ze standaard röntgenfoto's maken, al verwacht ik dat ze het wel willen weten als je ergens voor behandeld wordt.

Je kunt altijd via het contactformulier je vraag stellen: http://werkenbijdefensie.nl/veelgestelde-vragen/vraag-insturen/