Kan men onderzoeken hoe lang een lijk al dood is zoals minuten en uren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Antoni
5 jaar geleden
Een overleden mens is dood; een lijk is een levenloos ding.

Antwoorden (1)

Niet tot op de minuut maar binnen 10 uur na overlijden kan het tijdstip met een foutenmarge van ongeveer 2 uur worden vastgesteld.

"Hoe wordt het tijdstip van overlijden vastgesteld?

De arts zal bij zijn onderzoek letten op de lichaamstemperatuur, het optreden van gewrichtsstijfheid en het verschijnen van lijkvlekken.

    Na de dood daalt de lichaamstemperatuur geleidelijk. Ze wordt gemeten in de aars. Er wordt rekening gehouden met de lichaamsbouw, de kledij en de ondergrond waarop het lichaam ligt. Zo zal de temperatuur van een zware persoon, die op bed ligt met warme kleding aan, trager dalen dan bij een magere persoon die naakt buiten in de vrieskou ligt. De eerste 10 uur na het overlijden kan het tijdstip bepaald worden met een foutenmarge van ongeveer 2 uur, nadien van 3-4 uur.

   Na overlijden worden alle gewrichten stijf tijdens de eerste 6 tot 8 uur. Eerst verstijven de kaak en de nek, daarna de vingers en de tenen, en ten slotte de grote gewrichten (ellebogen, knieën en heupen). Bij kamertemperatuur verdwijnt die verstijving weer na ongeveer 2 dagen, maar dan in omgekeerde volgorde.

   Na overlijden zakt het bloed naar de laagste delen van het lichaam, met uitzondering van die delen die tegen de ondergrond drukken. Als de overledene op de rug ligt, ontstaan blauwige vlekken aan de zijkant van de borstkas na ongeveer 15-20 minuten, in de nek en op de oren na 20-40 min. De vlekken vloeien in elkaar na 2-3 uur, en zijn volledig ontwikkeld na 10-12 uur. Er wordt gecontroleerd of de vlekken kunnen weggedrukt worden. Personen die gestorven zijn door bloedverlies vertonen geen vlekken. Ze verdwijnen ook bij beginnende ontbinding.

Onderzoek van de omgeving en de later uitgevoerde lijkschouwing geven bijkomende inlichtingen."

Enne... een lijk is altijd al dood, anders is het geen lijk...
Toegevoegd op 10 juli 2018 20:04: bron
Computoon