Wat moet ik doen tegen de hooikoorts?

Een aantal jaren heb ik last van hooikoorts en het wordt ieder jaar erger. Van alles al geprobeerd. Test bij huisarts wees uit dat ik allergisch ben voor graspollen. Medicatie (ook via huisarts alles al geprobeerd) werkt niet meer. Immunotherapie geadviseerd maar zag hier enorm tegenop want niet zonder risico. Een week terug al een paar dagen ziek geweest van de hooikoorts. Het lijkt wel griep. En sinds gisteren avond dus weer met zelfs ook koorts. Daarnaast krijg ik ook flink astmatische klachten terwijl ik nog nooit astma heb gehad. Dit ga ik niet volhouden tot september. Binnenblijven is geen optie voor mij omdat ik naar mijn werk moet. En met die immunotherapie kan ik pas vanaf september beginnen. Weten jullie een oplossing? Toch terug naar huisarts? Maar wat als niks meer helpt?

5 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ga eens naar een andere huisarts of een specialist.

Antwoorden (1)

Allergoloog Oude Elberink wijst erop dat patiënten niet altijd de juiste behandeling krijgen. “De praktijk is dat doktersassistentes iets voorschrijven, in plaats van de huisarts zelf, terwijl er betere middelen zijn. Patiënten zelf kunnen hun medicatie ook consequenter gebruiken.

Dagelijks, ter voorkoming van klachten, in plaats van pas wanneer ze al klachten hebben. Daarnaast zouden meer mensen immunotherapie kunnen krijgen, na een goede diagnose.”

Grofweg zijn er vier soorten behandelingen tegen hooikoorts:

cromonen
antihistaminica
steroïden
immunotherapie.
fremar
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vooral de regel dat mensen hun medicatie op tijd moeten nemen. Dus voordat de klachten al beginnen, is heel belangrijk. Anders werken ze sowieso niet goed.