Mag je als kind hooikoorts pillen of andere medicijnen kopen?

Bij sommige winkels mogen kinderen bepaalde producten niet kopen, geldt dat ook voor hooikoorts pillen? (Die van mij zijn op en mijn vader werkt in het buitenland en mijn moeder is op vakantie).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K
Erna55
5 jaar geleden
Hoe oud ben je dat je ( zonder toezicht ) alleen thuis bent ?
fremar
5 jaar geleden
vraag een voorschrift aan je huisarts
MarBet
5 jaar geleden
Gewoon even naar een drogist gaan. Het ergste dat kan gebeuren is dat je het niet meekrijgt. En als dat zo is, is er vast nog wel een volwassene in de buurt waar je een beroep op kunt doen? Familielid of ouder van een vriend/vriendin?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/91022-wat-maakt-een-drogisterij-een-goede-drogisterij.html Aan iemand onder de 16 mag een drogist geen UAD geneesmiddelen verkopen, zonder dat er schriftelijk, of mondeling toestemming van de ouders is gegeven. Er bestaan middelen tegen hooikoorts die hier vrij van zijn, zoals bijvoorbeeld Pollinosan: https://www.avogel.nl/homeopathie/pollinosan-tabletten.php
Ook in de grotere supermarkten is er een grote kans dat er een (assistent) drogist aanwezig is, deze zal je ook geen UAD geneesmiddelen verkopen, als je jonger bent dan 16 jaar. Of je het zelf kunt kopen, ligt dus aan je leeftijd en of/hoe de wettelijke regels worden gehanteerd in de betreffende winkel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Meestal gaat zo'n recept via de huisarts. Maar als je leeftijd een probleem kan zijn vraag ik me af waarom er geen andere volwassene is die dit voor jou kan doen?

Antwoorden (1)

Als je tabletten of pillen hebt tegen hooikoorts, die alleen op recept verkrijgbaar zijn via de apotheek, zul je dus eerst naar de huisarts moeten voor een nieuw recept.
Cetirizine en Loratadine zijn zogenaamde antihistaminica die je gewoon kunt kopen bij de supermarkt of drogist voor een paar euro.
Als het product in de supermarkt leeftijdsgebonden is dan wordt er naar je ID-kaart gevraagd.
Als verkoop/afgifte van het product leeftijdsgebonden is, bv geen verkoop of afgifte aan personen van 16jaar of jonger, zul je je moeten identificeren.
Toegevoegd op 21 mei 2018 17:17: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
"Als verkoop/afgifte van het product leeftijdsgebonden is, bv geen verkoop of afgifte aan personen van 16jaar of jonger, zul je je moeten identificeren."
Laat dat nou net de vraag zijn, of dat dus ook zo is voor hooikoorts pillen (dus of die 'leeftijdsgebonden' zijn).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er zijn diverse soorten pillen en tabletten tegen hooikoorts. Het ligt ook aan de strategie van de supermarkt. Etos en Kruidvat bepalen een eigen beleid bij de verkoop. Als Kruidvat vindt dat Cetirizine of Loratadine geneesmiddelen tegen allergieën zijn, verkopen zij niet aan personen onder de 16jaar en helemaal niet onder de 13jaar.
Bij Etos en DA is haast altijd een gediplomeerd drogist aanwezig, daar is men strenger met de verkoop van geneesmiddelen.
Cecilia13 weet zelf heel goed om welke soort pillen het gaat en of zij deze op recept van de huisarts heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij het afhalen van medicijnen op recept bij de apotheker wordt in ieder geval het BSN-nummer gevraagd om te kunnen controleren of het op het recept voorgeschreven geneesmiddel wordt verstrekt aan de juiste patiënt. Aan personen onder de 12jaar worden door de apotheek geen medicijnen afgegeven - meegegeven (althans zo hoort het te gaan).
MarBet
5 jaar geleden
Ik heb nog nooit meegemaakt dat bij het ophalen van medicijnen naar mijn BSN wordt gevraagd... geboortedatum en naam is over het algemeen voldoende.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@MarBet, u bent waarschijnlijk ouder dan 12jaar ::)) en bekend bij de apotheker
https://www.knmp.nl/praktijkvoering/informatieveiligheid-en-privacy/privacy/wet-gebruik-burgerservicenummer-bsn
U hebt helemaal gelijk met uw advies: gewoon naar de supermarkt gaan, als het niet een paar uur reizen kost, dan merk je het vanzelf.