Is kalkrijk kraanwater goed voor je calcium?

Ik woon in een gebied met kalkrijk water. Is het drinken daarvan ook goed voor je calcium?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Draagt, in combinatie met vitamine D, door zonlicht, het kalkrijke water bij aan mijn calciumniveau?
Reddie
5 jaar geleden
@Willempje,
Nee, de kalk in het water draagt niet bij aan je Calcium behoefte.
Die hoeveelheid kalk is dermate miniem dat je waarschijnlijk meer dan 1000000 liter water per dag moet drinken om enig effect te hebben.
tinus1969
5 jaar geleden
Kalk in het water is niet zo relevant. Voor voldoende calcium in je lijf en sterke botten isvoldoende vitamine D belangrijker.

Antwoorden (2)

Kalk is zeker niet slecht en je hebt gelijk dat calcium erg belangrijk is voor je botten. We drinken te weinig melk en eten te weinig groenten, waardoor we niet genoeg calcium met de voeding opnemen. Daarom is osteoporose of botontkalking bij oudere mensen een groot probleem.

Maar water met veel kalk heeft een witte tint en een wat speciale smaak. Vandaar dat mensen dit water niet zo graag drinken.
fremar
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik woon rond Amsterdam. Het is Amsterdams leidingwater, dat bekend staat als kalkrijk. Het bewijst zich ook. Na het koken van water is er een kalkafzetting in de pan.
Draagt dat water, rechtstreeks uit de kraan gedronken, bij aan mijn calciumniveau?
fremar
5 jaar geleden
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/113524-kalk-in-drinkwater-schadelijk.html
Reddie
5 jaar geleden
"We drinken te weinig melk en eten te weinig groenten. "
Mijn moeder heeft 91 jaar geen melk gedronken. Dat lustte ze niet.
Ze is op hoge leeftijd meermalen op haar heup gevallen zonder iets te breken.
Je argumentatie is dus nergens op gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Water dat veel kalk bevat, heeft geen witte tint. Als water een witte kleur lijkt te hebben, zie je eigenlijk piepkleine luchtbelletjes. Dit kan optreden als het water weer wordt opengezet na de herstelling van een lek in de waterleiding.
Als hard water gekookt wordt, krijg je wel witte afzetting in je waterkoker of kookpan.
Ik vind hard water veel lekkerder dan zachter water. Bij waterproeverijen blijkt dat mensen het water dat ze gewoon zijn te drinken het lekkerst vinden.
Volgens onderstaande link: 'Blijkt dat de mineralen die in water zitten meestal in anorganische vorm (gebonden als anorganische zouten) zijn. En daar kan ons lichaam weinig tot niks nuttigs mee (99% = useless) (Bron: water factory systems). Helaas hopen die mineralen zich wel op in ons lichaam en kunnen tot stijfheid en verkalking leiden (we zijn wat dat betreft niet zo heel veel anders dan onze waterkoker ;-)) (Bron: heel natuurlijk). Eigenlijk geldt dus: hoe minder mineralen in je water hoe beter (en zachter). Spa blauw bevat de minste mineralen van alle bronwaters.'