Hoe werkt chemotherapie?

En wat zorgt ervoor dat je er verlamd door kunt raken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Chemotherapie is gif. Het is gif dat vooral inwerkt op cellen die zich delen.

Een kwaadaardig gezwel woekert. Dat betekent dat de cellen zich continu aan het delen zijn.

Stop je het lichaam nu vol met gif dat juist delende cellen aanpakt, dan hebben de kankercellen daar heel veel last van. Alle andere cellen hebben daar ook last van, want die delen zich ook, maar toch minder, omdat ze zich minder vaak delen dan kankercellen.

De hoop is dat de kankercellen net wat eerder doodgaan dan de gezonde cellen.

Omdat ook gezonde cellen een fikse tik krijgen, heeft chemotherapie heel veel bijwerkingen. Die kunnen op alle gebieden optreden. Normaal gesproken treden de bijwerkingen vooral op bij die cellen die zich ook bovengemiddeld snel delen - bijvoorbeeld de cellen aan de binnenkant van de darm, de cellen die rode en witte bloedlichaampjes maken, en de cellen van de haarzakjes.

Waarom je er ook verlamd van kan raken kan ik je niet specifiek vertellen, behalve dan door het principe-verhaal dat ik hierboven heb geschreven.

Verlamd raken kan ook een bijwerking zijn van de hulpstoffen die samen met de chemotherapie worden ingebracht.

Het kan zelfs een gevolg zijn van de kanker, afhankelijk van waar die kanker zich manifesteert.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
mooie iutleg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
correctie uitleg!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Met chemotherapie wordt tegenwoordig eigenlijk alleen de behandeling van kanker met cytostatica bedoeld. Chemotherapie is naast chirurgie en radiotherapie één van de drie pijlers voor de behandeling van patiënten met kanker. Een serie van behandelingen bij elkaar wordt ook wel chemokuur genoemd.

Strikt genomen betekent chemotherapie behandeling met chemisch (synthetisch) bereide geneesmiddelen. De gebruikte middelen worden chemotherapeutica genoemd. Met deze ruime definitie vallen veel meer behandelingen met geneesmiddelen onder chemotherapie dan onder de gangbare striktere definitie.

(...)

Kankercellen worden gekarakteriseerd door een snelle deling. De verbindingen die cytostatica worden genoemd zijn bijzonder giftig voor snel delende cellen. Vaak komt dit doordat ze ingrijpen op de chemische reacties die nodig zijn voor de celdeling, bijvoorbeeld door aan de enzymen te binden die die reacties begeleiden.

Door deze specifieke giftigheid worden veel van de delende cellen in het lichaam gedood. Dit betreft natuurlijk niet alleen de kankercellen, maar ook cellen die normaal gesproken in het lichaam zich continu delen, bijvoorbeeld in het beenmerg (voor de aanmaak van bloed), in haarzakjes, en in de geslachtsorganen. Door deze meer algemene giftigheid worden veel van de bijwerkingen van chemotherapie veroorzaakt. Sommige cytostatica zijn zelf ook kankerverwekkend.

Om de bijwerkingen te minimaliseren, maar ook om de effectiviteit van de therapie te verhogen, wordt vaak een aantal cytostatica tegelijk gegeven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje :D
Chemotherapie bestaat uit cytostatica. Cytostatica zijn middelen die cellen doden of het celdelingsproces stoppen. Juist tumorcellen delen snel. Daarom kunnen cytostatica die cellen zo goed beïnvloeden. Maar ze hebben ook effect op de celdeling van gezonde cellen. Vooral de sneldelende gezonde cellen zijn extra gevoelig voor cytostatica, zoals de haren, bloedvormende cellen, slijmvliescellen en huidcellen. Gezonde cellen herstellen echter weer na de chemokuur; beschadigde tumorcellen niet.

Vaak bestaat een chemokuur uit diverse cytostatica. Die hebben elk een eigen werking en ook specifieke bijwerkingen. Juist de combinatie versterkt vaak de werking van de individuele middelen. Er is voortdurend onderzoek naar nieuwe combinaties van middelen om steeds effectievere kuren te kunnen ontwikkelen en een steeds betere overleving te bereiken.

Verlamdheid kan een bijwerking zijn van diverse cytostatica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1