Als ik naar nijmegen en omgeving met vakantie ga moet ik dan allert zijn op Q-koorts?

Met de pasen wil ik met vrouw en kinderen er even tussen uit ,omgeving nijmegen. Is dit wel zo verstandig i.v.m. de Q-koorts die daar heerst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Maak je niet teveel zorgen. Er zijn genoeg mensen die elke dag vanuit Nijmegen reizen vanuit hun werk of ernaartoe (forensen) en die spreiden ook hun bacterien uit onder collegas, de buschauffeur en de kassamederwerker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging, een copy-c van internet:
Hoe kun je het oplopen en hoe kun je anderen besmetten?
Q-koorts kunt u oplopen door het inademen van lucht waar de bacterie in zit. De bacterie komt in de lucht tijdens het lammeren van besmette geiten of schapen. Vooral vruchtwater en de moederkoek van besmette dieren bevatten grote hoeveelheden bacteriën. De bacterie kan ook in melk, mest en urine zitten, maar niet in het vlees van de geit of het schaap. Ook andere dieren zoals koeien en huisdieren kunnen besmet zijn en de infectie overdragen op mensen. In Nederland is dit nog niet of nauwelijks gebeurd. De bacterie kan maanden tot jaren overleven in de omgeving. Het drinken van rauwe melk kan ook een bron van besmetting zijn. Dieren zijn besmettelijk zolang zij de bacterie bij zich dragen. De ziekte wordt niet van mens op mens overgedragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik kan wel zeggen: Nee hoor, niets aan de hand, maar hier is een persbericht van 10 uur geleden, je moet er maar mee doen wat je verstandig lijkt:

Nieuwe Q-koorts gevallen zijn nog niet uit te sluiten
Er zijn nog van Q-koorts verdachte melkgeiten- en schapenbedrijven en er zullen mogelijk nog verdachte en besmette bedrijven bijkomen. Dat melden de ministers Verburg van LNV en Klink van VWS in een brief aan de Tweede Kamer. De bewindslieden verwachten een gunstig effect van de vaccinatiecampagne die op de geiten en schapenbedrijven plaatsvindt, maar benadrukken dat het niet zal betekenen dat er geen nieuwe humane infecties van Q-koorts meer te verwachten zijn.

Door de epidemie van de afgelopen jaren zal de Q-koortsbacterie in delen van Nederland nog in ruime mate aanwezig is in het milieu en mensen kunnen ook hierdoor besmet raken. De bacterie kan jarenlang overleven in het milieu. Daarnaast kunnen mensen ook besmet raken door direct contact met besmette dieren.
14 jaar geleden
Ik zou het niet doen.
Ik zou thuis blijven.
Alles ontsmetten.
Ramen en deuren sluiten en niemand binnen laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dat dwaze antwoorden geven één van de symptonen is van Q-koorts. Ze overwegen zelfs om de vierdaagse van Nijmegen niet te laten doorgaan.
Ik woon al jaren in Nijmegen, heb nog nooit iemand ontmoet met QKoorts en heb er zelf ook weinig last van moet ik zeggen.
Ik denk dat zolang je geen bezoek gaat plegen aan veeboerderijen of iets dergelijks, het allemaal wel mee zal vallen.
Omgeving Nijmegen is heel mooi en zeker de moeite waard.. Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben tegenwoordig inplaats van de Q-koorts nog meer last van de Vrees-koorts. Mensen vrezen dat ze van alles krijgen. Niet doen, gewoon lekker leven!! Dus ga gewoon lekker met je gezinnetje op pad. Wat je nu hebt kan niemand je meer afnemen.
Als er iets staat te gebeuren, gebeurt het toch wel.