Kan roken glaucoom verergeren ook al heb je het al jaren onder controle door oogdruppels?

Ik heb glaucoom en ik rook maar de glaucoom heb ik al van toen ik kind was dus zo'n 10 jaar of meer en heb het altijd al onder controle kunnen houden door oogdruppels.. nu las ik op Google dat roken glaucoom kan veroorzaken maar kan het dat ook verergeren ? Ik persoonlijk denk van niet omdat ik iedere dag oogdruppels moet gebruiken en half jaarlijks naar de oogarts moet gaan maar wat is jullie mening ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het zal er in elk geval niet beter op worden, neem anders contact op met je arts, dan weet je het zeker.
Ritsuka
6 jaar geleden
Roken is voor je hele lijf schadelijk, stoppen is altijd beste.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Roken vernauwd de bloedvaatjes, lijkt me geen goede combinatie met glaucoom, of welke andere (oog)ziekte dan ook.
Z512099
6 jaar geleden
Roken is zeer schadelijk voor je ogen en zal glaucoom doen verergeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou lekker doorroken, voor dat je echt last krijg van glaucoom, ga je dood aan hart/vaat ziektes of longkanker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Roken belast je lichaam met gifstoffen, waaronder cadmium. Ook berooft het je lichaam van diverse voedingsstoffen, waaronder vitamine C en zink. Zink en cadmium zijn antagonisten. Voor een goede oogwerking zijn diverse vitaminen, mineralen, sporenelementen, antioxidanten, vetzuren en aminozuren belangrijk. Onder andere zink en vitamine C. Tekorten aan allerlei voedingsstoffen kunnen van invloed zijn op het ziekteproces.

Antwoorden (1)

Glaucoom is een chronische toenemende aantasting van de oogzenuw met veranderingen van de oogzenuw, veranderingen in het gezichtsveld en verschillende risicofactoren - waarvan de oogdruk een belangrijke is.

Heeft roken invloed op glaucoom? Ja, want roken is slecht voor de bloedvaten. En dat geldt ook voor de kleine bloedvaatjes (de zogenoemde haarvaten) van de oogzenuw. Glaucoom wordt mede veroorzaakt door een slechte bloedtoevoer naar de oogzenuw. Roken irriteert de ogen door het vrijgeven van chemische stoffen in de longen die via de bloedbaan in de ogen terecht komen.

Uit de resultaten van een Europese oogstudie, waarbij 5.000 patiënten uit de hele EU gevolgd werden, is gebleken dat maar liefst 27 procent van alle oogaandoeningen het gevolg is van roken. Rokers lopen een vier keer zo groot risico om op latere leeftijd blind te worden dan niet-rokers.

Door te stoppen met roken kun je beïnvloeden dat de slechte doorbloeding van jouw ogen verbetert en daarmee de voortgang van het glaucoom vertragen. Het roken verergert de kwaal in die zin niet, maar versnelt wel het proces van achteruitgang van jouw gezichtsvermogen.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar ik druppel elke dag en ga 2 x per jaar naar de oogarts.. ik twijfel soms of ik wel degelijk glaucoom heb en men mij dat niet gwn zegt omdat het in mijn familie zit... Want ook al vergeet ik eens die oogdruppels ik merk niets
Amadea
6 jaar geleden
Dat is het verraderlijke van die aandoening: je merkt er niks van en tóch wordt jouw gezichtsveld heel langzaamaan aangetast. Als je pas wat ertegen zou gaan doen wanneer je last krijgt van een beperkt zicht is het te laat, want de aantasting is onomkeerbaar en dus definitief.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En een laserbehandeling of operatie zou dat kunnen helpen ?