Als je eczeem hebt en je wilt een allergietest, moet dat dan perse met bloed prikken uit de arm?

Sinds een jaar of 3 heb ik last van eczeem, met name met warm weer als het ook warm is in huis, maar op bepaalde plekken constant (arm), het zijn maar plekjes met bultjes en ruwe huid van 1.5 bij 1.5 cm maar toch erg lastig. Mijn huisarts neemt me niet heel erg serieus, ik kreeg tijdens een extreme aanval in de zomer vorig jaar ( mn armen zaten zol met jeukende blaasjes waar het oranje vocht uitliep) van de weekendarts een hele sterke cortico steroide creme (klasse 4). Na 2x smeren was het zo goed als weg. Erg snel dus. Mijn huisarts wil dat ik dan "gewoon" dit middel blijf gebruiken. Ik niet, en na lang zeuren heb ik nu een klasse 3 creme. Ook die helpt goed. Echter zou ik graag een oorzaak willen weten en mogelijk deze bestrijden ipv de rest van mn leven te krabben en te smeren met een dergelijke creme. Zo goed is dat nou ook weer niet lijkt me. En zeker omdat ik het sinds 3 jaar heb vind ik het raar. Nu wil ik dus graag een allergietest laten doen, alleen ben ik panish voor naalden. En als ik zeg panish dan overdrijf ik niet. 2 jaar terug een spierspasme gehad in mn schouder waarbij ik ervan overtuigt was een hartaanval te hebben. Op de EH wilden ze bloedprikken en ik ben toen zo panisch geworden dat mijn vriend mn moeder heeft gebeld die is gekomen. Daar sta je dan met je 28 jaar en je volwassen gedrag =)) (verder ben ik echt heel normaal hoor) Dus ja.. Zijn er meerdere mogelijkheden?

Weet jij het antwoord?

/2500

er kunnen pleisters geplakt worden ergens op je lichaam met allergene stoffen. Na verloop van enkele dagen kan blijken waar je gevoelig voor bent.

Het antwoord op je vraag is ook al door mijn voorgangers gegeven, om een afgerond goed onderzoek te kunnen doen is er bloedonderzoek nodig. En bloed komt niet vanzelf uit je arm in een buisje, dus er zal geprikt moeten worden. Maar heb je je nou al eens serieus afgevraagd waar je nou zo panisch van wordt. Ik neem aan dat je je toch ook wel eens gesneden zult hebben aan een mes, glasscherf of zelfs een vel papier. Ik weet uit ervaring dat dat veel pijnlijker is dan de prik waar jij zo'n angst voor hebt. En als de simpele tip: je moet gewoon niet kijken, dan is het al gebeurd voordat je er erg in hebt, laat je afleiden door je vriend/moeder - niet helpt, dan lijkt het me heel verstandig om eens een angstpsycholoog te benaderen. Want er zullen in je leven ongetwijfeld nog heel veel gelegenheden komen waarvoor er toch een beetje bloed moet worden afgenomen en als je daar nu niet de nodige maatregelen voor gaat nemen zal dat angstgedrag in je latere leven nog heel veel problemen gaan veroorzaken. Kijk maar eens op onderstaande sites: http://www.startpunthulpverlening.nl/instanties/10/angst.aspx nocda.amstad.nl/index.php?option=com_conten... www.ipzo.com/ bron: dmoz, gigablast Succes ermee

Ze kunnen ook op je huid testen,bij deze test wordt meestal je rug gebruikt. Ze brengen daar de vermoedelijke allergenen op aan en plakken deze af met pleisters. Na een aantal dagen moet je terugkomen en kijken ze waar je op hebt gereageerd. Er komt geen naald aan te pas. Ik werd alleen gek van de jeuk en bleek zelfs allergisch te zijn voor de pleisterlijm.

Bronnen:
http://www.huidinfo.nl/allergie.html

Ik heb het als kind ook gehad, die pleisters op mijn rug. En zou er zeker navraag naar doen bij je huisarts. Als hij niet wilt mee werken een secondopinion aanvragen. Succes met je allergie, ik hoop voor je dat ze erachter komen wat voor stofje je allergisch voor bent.

Die bloedtest op allergieën is een wat algemene test waar toch veel uit kan komen. Aan de hand van de uitslag weet je waarvoor je allergisch bent en of het zin heeft om verder onderzoek te doen, bijvoorbeeld met zo'n plaktest. het is dus de normale hiërarchie die gevolgd wordt bij onderzoek op allergische aandoeningen. Zelf werkend in de zorgsector ben ik ook niet zo'n liefhebber van geprik en gesnij in mijn lijf. Ik probeer altijd mijn verstand maar op nul te zetten en gewoon door te gaan met ademhalen. Dat laatste bedoel ik letterlijk, want van lichtelijk hyperventileren, zonder dat je dat zelf in de gaten hebt, raak je nog meer van de kook. Slaag je erin om rustig te blijven ademhalen dan voel je je stukken minder angstig. Dat het ongegrond is weet je zelf ook wel maar het gaat erom de regie te houden. Het gaat alleen maar om je arm, die je een minuut 'uitleent'. Over de rest van je lijf blijf je de baas.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100