Heeft het eten van (veel) suiker invloed op het cholesterol-gehalte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Bart. Mijn naam is Dounja trouwens... ;-)

Het beste antwoord

veel (geraffineerde) suiker heeft invloed op je totale gezondheid:

Suiker en geraffineerde koolhydraten (witmeel, frisdranken, kant- en klaar spullen, pakjes en zakjes) doen de triglyceride waarden omhoog schieten en kosten veel vitamine B om verwerkt te worden. Een tekort aan B vitamines doet de homocysteïne waarden stijgen. Triglyceride en homocysteïne beschadigen de vaatwand en veroorzaken een oxidatie van LDL cholesterol. Logisch dus dat door het gebruik van geraffineerde koolhydraten de totale cholesterolspiegel omhoog schiet en dat met name het LDL gehalte stijgt. Daar moeten we dus vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja.
De studie werd uitgevoerd bij 6000 volwassenen en is een van de belangrijkste onderzoeken van de laatste tijd. De aanleiding ervoor was onder meer de sterke toename van suiker in onze voeding. Uit de studie blijkt namelijk dat volwassenen gemiddeld 21 koffielepels suiker per dag naar binnen werken... Dat is heel wat meer dan de aanbevolen 100 respectievelijk 150 calorieen of zes koffielepels voor vrouwen en 9 koffielepels voor mannen! Een slechte zaak, want suiker doet het cholesterol in het bloed stijgen. Mensen met een hoog suikerverbruik houden er vaak ook minder goede leefgewoonten op na (onevenwichtige voeding, te weinig lichaamsbeweging...), wat ook de stijging van het cholesterolgehalte verklaart.
13 jaar geleden
Ja, een negatieve invloed zelfs.

Cholesterol wordt gemaakt van vet en van koolhydraten. Van (de juiste) vetten kan het lichaam HDL én LDL maken, van koolhydraten alleen maar LDL. Als we kijken naar het aanbod zien we dat met name de geraffineerde koolhydraten en de transvetten de hoeveelheid LDL doet stijgen.

Suiker en geraffineerde koolhydraten (witmeel, frisdranken, kant- en klaar spullen, pakjes en zakjes) doen de triglyceride waarden omhoog schieten.

Triglycerides zijn vetzuurverbindingen. In feite zijn het suiker-vet verbindingen. Ze kosten veel vitamine B om verwerkt te worden.

Een tekort aan B vitamines doet de homocysteïne waarden stijgen. Homocysteïne heeft een vaatwandbeschadigende werking

Triglyceride en homocysteïne beschadigen de vaatwand en veroorzaken een oxidatie van LDL cholesterol.
Dat wil zeggen.. het schakelt de positieve werking van LDL uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat heeft zeker invloed.

Lever
Suiker bestaat voor de helft uit fructose; brood bevat dit niet.
Fructose komt ook (in geringe mate) voor in fruit. Daardoor heeft het een gezond imago, maar dat is niet terecht. De lever moet fructose omzetten in glucose. Bij een kleine hoeveelheid is dit geen probleem, maar het moet niet te veel worden, want dat kost heel veel inspanning. Wil je je lever voldoende rust geven, eet dan niet te veel suiker.
Het lukt trouwens niet altijd om fructose om te zetten in glucose. In dat geval wordt er cholesterol van gemaakt. Niet echt fijn als je al een hoog cholesterolgehalte hebt...