hoe kan ik een jarenlang slaaptekort inhalen?

sinds mijn 13e sliep ik heel weinig. soms rond 22;30 pas in bed en dan volgende morgen vaak om 7u al op. rond me 14e ook 22;30 soms 23h vanaf 15,16 jaar 23;00 en daarna 17,18 rond 0;00 0;30 dat een beetje tot nu toe maar probeer laatste tijd wel vroeger te slapen alleen lukt niet altijd en ook als ik eerder in bed lig duurt het een tijdje voor ik in slaap val en lukt het niet altijd in de ochtend om uit te slapen. ik heb ook grote wallen onder me ogen hierdoor en laatste tijd ook soms hoofdpijn. mijn vraag is hoe kan ik dit jarenlange slaaptekort inhalen?

6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er bestaat niet zoiets als slaap inhalen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Langzaam opbouwen naar een goed slaapritme, elke dag (ook in het weekend) zelfde tijd er in en zelfde tijd er weer uit.
Je lichaam moet er aan wennen.

Antwoorden (1)

Je kunt een ander slaapritme opbouwen.
Het is goed voor je behoefte aan rust en je lichaam heeft 's nachts gedurende je slaap tijd nodig om te herstellen. Vaste tijden, bv 22.00 uur naar bed en 7.30 uur opstaan. Iedere dag dezelfde tijden, zet een alarm en sta op wanneer dit afgaat. Op deze manier voorkom je dat je problemen hebt met te weinig slapen en slecht in slaapvallen. Uitslapen is in principe niet slim maar voor een enkele keer geen groot probleem.
Probeer maar Parra, je zult je beter voelen met een vast slaapritme.