Omdat over het algemeen mensen jeuk erger vinden dan pijn. Ligt er natuurlijk wel aan hoe zwaar de pijn is en hoe zwaar de jeuk. Maar ik kan in principe pijn beter verdragen dan jeuk. Hard krabben bijvoorbeeld stopt de jeuk even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krabben is een natuurlijke reactie op jeuk, met als resultaat dat de jeuk wordt overheerst door het pijngevoel.

Het is weliswaar een natuurlijke reactie, maar het lost niet echt iets op.

Door te krabben overdek je als het ware de jeukgevoelens. Toch is veel krabben niet zo’n goed idee, want als je eenmaal begint te krabben dan is het hek van de dam. Je kunt je huid bovendien flink beschadigen en in een huid die openligt ontstaan sneller infecties.Dat zie je bijvoorbeeld vaak bij mensen met eczeem. Bij langdurig krabben kun je huidverdikkingen krijgen en in het ergste geval ontstaan er littekens die niet meer weg gaan.’

Maar jeuk is een akelig gevoel. Eigenlijk hebben we liever pijn dan jeuk. Door te krabben geven we wel een signaal af: er is iets aan de hand: (hoofd)luis, waterpokken eczeem. door een insect gestoken etc. Het krabben lost slechts tijdelijk iets op. De bedoeling is dat jeuk een signaal is en men door dit signaal gealarmeerd wordt en actie onderneemt. Tot die tijd krabben we even en zetten de jeuk om in pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de pijn erger is dan de jeuk.
Dus leidt die pijn jouw van de jeuk af.

Stel, je hebt pijn in je grote teen. [ of jeuk, mag ook]
Dan trapt iemand je flink tegen je enkels.
Dan zul je minder last hebben van die grote teen.
Want de pijn in je enkels is erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is pijn het enig mogelijke middel tegen jeuk.

Pijnstillers bestaan wèl..jeukstillers niet.

Jeuk is de tussenliggende fase van géén en wèl pijn, dus trek je zelf de lijn even wat verder door zodat je er iets aan kunt doen.

Gr. Ton