Waarom word ik niet ongesteld?

Voor ik anorexia kreeg werd ik al niet meer ongesteld. Nu ben ik zo'n 20 kg aangekomen. Mijn arts zegt dat dit te maken heeft met het ondergewicht dat ik had en dat ik maar moet aankomen en dat mijn lijf vanzelf aanheeft wanneer het weer gezond is. Nu ben ik al 10kg zwaarder dan waar ik me fijn bij voel en wil niet meer aankomen maar wel ongesteld worden. Zijn er misschien ook andere oorzaken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat je het de tijd moet geven. Kun je ook zwanger zijn misschien?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee kan niet zwanger zijn
Erna55
6 jaar geleden
Je bent 10 kilo zwaarder dan waar je je fijn bij voelt...
Maar het kan zijn dat je nog steeds ondergewicht hebt. Je hebt mogelijk nog een anorexia- blik.
Ben je volgens je arts al op een gezond gewicht ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja ruim een gezond gewicht 57 kg bij 163cm. Eerder mocht ik ook stabiel blijven op 47 kg en dat werd steeds opgehoogd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat goed van je dat je het voor elkaar hebt gekregen zoveel aan te komen. Ik hoop voor je dat de menstruatie vanzelf gaat komen. Sterkte.
Erna55
6 jaar geleden
Je hebt nu een gezond gewicht. Houden zo.
Je voelt je nog niet goed bij dit gewicht, omdat je nog herstellende bent. Hou contact met je hulpverlener en bespreek ook de moeite die je nog hebt. Het kan een flinke tijd duren voordat je weer gaat menstrueren, soms kan het jaren duren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het heeft niet alleen met je gewicht te maken maar ook met je hormoonhuishouding. Bij het ontstaan van een eetstoornis kan een verstoorde biochemie van je lichaam meespelen, zoals tekorten aan bepaalde voedingsstoffen, waaronder zink en vitamine B. Door een eetstoornis ontstaan door het weinig of eenzijdig eten en eventueel braken/laxeren nog meer voedingstekorten. Bij een te lage eiwitinname kan je een tekort aan zink krijgen, dat je niet zomaar oplost met een normaal eetpatroon. Zo ben je met een eetstoornis vaak bang voor vet en mis je zo de in vet oplosbare vitaminen. En eventueel medicijngebruik zorgt voor nog meer tekorten aan vitaminen, mineralen en andere stoffen. Een evenwichtig voedingspatroon is belangrijk maar het kan ook zinvol zijn om te zorgen voor wat extra voedingsstoffen en soms moet je je hormonen wat bijsturen, kan met natuurlijke middelen. Er zijn best meiden die een iets lager gewicht hebben maar wel normaal menstrueren, inclusief mezelf.

Antwoorden (1)

Vaak duurt het even voor je menstruatie terugkomt. Voor het herstel van je cyclus is het van belang dat:
• Je weer in de buurt komt van je oorspronkelijke gezonde gewicht.
• Je gewicht niet teveel schommelt.
• Je niet depressief bent.
Zijn je eetpatroon en je gewicht normaal en blijft je gewicht stabiel, dan is er zeker kans dat je weer ongesteld wordt.
Maar ongeveer 30% van de vrouwen met secundaire amenorroe door anorexia nervosa blijft menstruatiecyclusproblemen houden na herstel van het lichaamsgewicht. Dus helemaal zeker dat je cyclus weer normaal wordt kun je niet zijn.
Amadea