Pijn in onderbeen hoe kom ik ervan af?

ik heb al een tijd last van pijn in mijn rechteronderbeen. Ik ben namelijk best lang voor mijn leeftijd en heb ook wel eens last van groeipijn. Als ik een verkeerde beweging maak schiet het gewricht in mijn rechterbeen vast als ik dan eraan voel staat het strak meestal begin in dan te schreeuwen dat ik pijn heb en dan moet mijn been omhoog getrokken worden om het weer los te krijgen.

weet iemand wat je hieraan kunt doen.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Even langs de huisarts
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212 ik had dit al gedaan en die zij ook groeipijn maar dan zou ik dat op andere plekken ook moeten hebben en het is specifiek alleen het rechterbeen
ronron1212
6 jaar geleden
Wel handig als je dat even in de vraag zet. Maar als je huisarts dit zegt dan weet je het toch. Wij zijn geen artsen en kunnen je niet zien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212 dat weet ik maar misschien is er iemand die hetzelfde heeft en nu dus geen last er meer van heeft
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een manueel fysiotherapeut weet veel meer van gewrichten dan een huisarts. Welk gewricht bedoel je?
Enkel, knie, heup? (ik gok dat je iets anders bedoelt: kramp?)
Ritsuka
6 jaar geleden
Een fysiotherapeut kan jd oefeningen geven.

Antwoorden (1)

Ik vermoed dat je hier geen groeipijn bedoelt, maar een spier die in een kramp schiet. Waarschijnlijk de kuitspier, want dat is meestal de boosdoener in dergelijke gevallen.

Een verkrampte kuitspier kan worden veroorzaakt doordat je recent snel bent gegroeid. Als de spier dan (nog) niet is meegegroeid, kunnen dergelijke dingen gebeuren.

Een andere mogelijkheid is kou, of te lang stilzitten in een verkeerde houding. Ga voor jezelf eens na of dat de oorzaak zou kunnen zijn.

Blijft het probleem bestaan, dan zou je wat verder kunnen kijken, bijvoorbeeld of je voldoende binnenkrijgt van alle noodzakelijke voedingsstoffen. Begin natuurlijk met je voedingspatroon: is dat voldoende gevarieerd, en eet je voldoende gezonde dingen? Zo ja, dan zou je bij de huisarts je bloed kunnen laten controleren. In het geval van spierkramp zou een tekort aan magnesium wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Ga in geen geval zelf supplementen slikken. Voor magnesium (ALS je daar al een tekort aan hebt) geldt hetzelfde als voor veel andere mineralen, namelijk: het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan schadelijk zijn. Laat dus eerst meten OF je een tekort hebt, en vul dan alleen dat tekort aan, en alleen zover dat het tekort wordt opgeheven, niet verder. Dus: tekort meten, inschatten hoeveel je moet slikken om dat tekort op te heffen, een paar maanden die hoeveelheid slikken, en dan nogmaals meten om zonodig de dosering naar boven of naar beneden bij te stellen.

(En voor alle duidelijkheid: sommige supplementenverkopers beweren dat een bloedtest niet geschikt zou zijn om een tekort te meten, en dat je dus een tekort hebt ook al wijst de bloedtest uit dat je geen tekort hebt. Geloof hen niet. Want zeg nou zelf: als een test niet betrouwbaar zou zijn, zou een huisarts die toch nooit gebruiken?)

Cryofiel
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik weet niet helemaal welk "gewricht in het onderbeen" je bedoelt, want in het onderbeen zitten geen gewrichten. Wel aan beide einden van het onderbeen: dat zijn de knie en de enkel. Ik vermoed daarom dat je niet een gewricht, maar een spier bedoelt. Dit vermoeden wordt versterkt doordat je zegt dat de pijn zo sterk is dat je ervan moet schreeuwen. Ook je beschrijving dat het strak staat komt overeen met een verkrampte (kuit?)spier, en niet met een vastgeschoten gewricht. Ook het feit dat je been omhoog getrokken moet worden om de pijn weg te krijgen, komt helemaal overeen met een verkrampte kuitspier. Ik heb mijn antwoord daarom geschreven onder de aanname dat het inderdaad niet om een gewricht gaat, maar om een spier.