hoe kunnen sommige mensen zo slim zijn of zijn de hersens gewoon beter ontwikkelt

Toegevoegd na 50 seconden:
Zo als einstein

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Voor een groot deel is het een kwestie van ontwikkelen.
Maar er zijn wel degelijk inmiddels aanwijzingen dat mensen die hoger scoren op inteligentietest, wat meer witte danwel grijze massa lijken te hebben, Hun hersenen lijken dus beter 'voorbereid' op het opnemen van kennis, het leggen van verbindingen en het ruimtelijk inzicht.
daarbij is er overigens een verschil tussen mannen en vrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
recente hersenstudies tonen aan dat bij intelligente personen sprake is van meer efficiënte verbindingen tussen verschillende hersengebieden. Deze verbindingen worden gevormd door bundels van zenuwvezels die lopen tussen delen van hersenen.

Daarnaast is er het zogenaamde PET onderzoek. Dit laat zien dat in de hersenen van mensen die hoog scoren op tests van algemene intelligentie sprake is van minder activatie (c.q. energieverbruik) bij het oplossen van problemen, vergeleken met mensen die hierop laag scoren

Dan is er ook uit vele decennia van onderzoek komen vast te staan dat intelligentie grotendeels een erfelijke eigenschap is.

Dat veel kinderen in hun intelligentie op hun ouders lijken komt ook door die andere belangrijke factor: de omgeving. Ouders creëren voor hun kinderen een leefomgeving. Door het land en de plaats waar zij het kind ter wereld brengen; door de armoede of welstand waarin zij het kind grootbrengen; door het voedsel dat zij voor het kind kunnen krijgen; door de mate waarin en afwisseling waarmee zij met het kind praten; door de wijze waarop zij het kind stimuleren onderzoekend bezig te zijn; door de scholen waarop zij het kind kunnen plaatsen, enzovoorts. Als het kind al op jonge leeftijd afstompende kinderarbeid moet verrichten kan de omgeving niet goed helpen de aangeboren intelligentie tot ontwikkeling te brengen. Later spelen ook de leeftijdgenoten een grote rol. Komt het kind in een groep terecht waarbinnen onderwijs niet gewaardeerd wordt, dan is dat een ongunstige omgevingsfactor.

De combinatie van erfelijke aanleg en omgeving beïnvloedt uiteindelijk de intelligentie-score.