Waar kan ik een gratis SOA test doen?

Kan zo'n test bij de huisarts gedaan worden? Zijn ze gratis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Een SOA test kun je als je het niet bij de huisarts wilt ook doen bij een naburige GGD.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zo'n onderzoek door je huisarts laat uitvoeren, worden de kosten door je ziektekostenverzekering betaald. (Daarbij moet je natuurlijk wel rekening houden met het eigen risico).
Gratis (en anoniem) onderzoek kun je laten uitvoeren door een SOA-centrum in de buurt. De meestal SO-centra zitten op dezelfde locatie als de GGD. Hier kun je het dichtstbijzijnde adres vinden: http://www.vrijsoavrij.nl/ggd.php
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huisarts heeft niet met eigen risico te maken.
Pieter2011
11 jaar geleden
Klopt, maar de test zelf wel.
Ja, de huisarts.
Bezoek aan de huisarts valt niet onder je eigen risico, en in meeste gevallen betaalt de ziektekostenverzekering de kosten van het onderzoek, maar dat gaat dan wel van de eigen bijdrage.

Een gratis en anoniem soa onderzoek en hiv-test is mogelijk bij een van de acht soa centra. Deze centra hebben vaak spreekuren op locatie, zodat er altijd eentje bij jouw in de buurt te vinden is. Vaak is dat bij de GGD. Maak gebruik van de GGD locator om een locatie bij jou in de buurt te vinden.
http://www.vrijsoavrij.nl/soatest_waar.html

De kosten van een test lopen per instelling nogal uiteen. Je kunt vooraf informeren naar de prijs. Als de test via de (huis)arts wordt uitgevoerd, worden de kosten door de ziektekostenverzekering of het ziekenfonds betaald. Je bent dan uiteraard niet anoniem getest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een soa-test bij je huisarts wordt door je zorgverzekeraar betaald, je krijgt wel een rekening vh eigen risico van je zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een soa test is geheel gratis, mits je niet ouder bent dan 21. Als je dat niet bent , bel dan de plaatselijke GGD. Zon test is geheel anoniem, en er word ook vertrouwelijk met je gegevens om te gaan, niemand komt dit te weten.

Een Soa onderzoek bestaat uit een bloedproef ( er word bloed afgenomen, en je moet een buisje met urine meenemen, deze verkopen ze bij de Apotheek. Dit alles word je van te voren ook uitgelegd.

De uitslag kan op 2 manieren komen. Is de uitslag in orde? Dan krijg je van de GGD een sms dat alles in orde is.

Als je besmet bent, dan belt de GGD je op om bv een afspraak te maken om medicijnen op te halen, of hun instructies op te volgen.

Als je ouder dan 21 bent, dan kan dit via de huisarts.

Let Op, als je savonds een afspraak maakt bij de GGD kunnen er wel kosten zijn, overdag niet.!
Succes!