Hoe komt het dat meisjes nu eerder ongesteld worden dan "vroeger"?

Ik werd voor t eerst ongesteld toen ik 13 was, mijn moeder toen ze 15 was en ik hoorde laatst dat 11 jaar tegenwoordig redelijk normaal is. KLopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben sinds mijn 9e ongesteld :)

Het beste antwoord

Meisjes menstrueren nu aanzienlijk jonger dan vroeger (gemiddeld op 12,5 jaar, 150 jaar geleden was dat 17 jaar). Dat heeft veel te maken met ons hoger welvaartspeil en betere leefomstandigheden. Jonge meisjes bereiken nu sneller een bepaalde vetmassa, zodat ze eerder volgroeid zijn en ongesteld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er bestaat een vermoeden dat meisjes eerder ongesteld worden omdat er meer groeihormonen in ons voedsel wordt gebruikt.

Door de groeihormonen worden de beesten (koeien, kippen etc) eerder vet en "volwassen".
Dit groeihormoon eten wij indirect omdat wij het vlees van de dieren eten.

Hierdoor worden meisjes eerder dan voorheen ongesteld en krijgen zij ook eerder borstvorming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meisjes die flink gebouwd zijn, en die dus meer vet op hun lichaam hebben dan gemiddeld, worden over het algemeen eerder ongesteld dan dunne meisjes. Het zou dus verband houden met de verbeterde voedingstoestand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja inderdaad een vriendin van mij is ook wat dunner dan mij en zij werd ook 1 jaar eerder ongesteld. maar dat hoeft natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn, daarom zegt mariejose denk ik ook in het ALGEMEEN ;)
Ik was 63 kilo, 1.80 cm lang en ik was 11 toen ik ongesteld werd dus dat is bepaald niet dik......ik was heel erg vroeg maar ik ken maar weinig meisjes die ook zo vroeg waren dus ik denk dat het nergens mee te maken heeft. Ligt er gewoon aan hoe je lichaam groeit, het ene meisje heeft al borsten op haar 11e en de ander is 16 en heeft nog niks. Is gewoon je bouw..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat we steeds eerder volwassen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel discussie s over ,dat het te maken zou kunnen hebben met de goede voeding van tegenwoordig. Maar of het dat echt is ,daar is de wetenschap nog lang niet uit. Als je mijn oudtante hebt,die werd pas op haar 17 e voor het eerst ongesteld. dat kwam volgens haar toen door ondervoeding. Maar over het algemeen was de leeftijd toen gemiddeld 16 a 17 dat ze het voor het eerst werden. En de voeding was in de oorlog schaars. Dus er zou een hele goede logica in zitten ja. Zelf denk ik dat er niet echt een logische reden of verklaring voor is. Ik denk dat het eerder een combinatie is van zowel aanleg, genetisch bepaald, en toch zeker ook lichaamsgewicht en voeding dat er voor zorgt dat de gemiddelde leeftijd nu kennelijk op 11 ligt.