Sinds 1957 bevat het Rijks Vaccinactie Programma een vaccinatie tegen tetanus. Deze biedt echter geen levenslange bescherming. Daarom is het verstandig om bij een wond die in aanraking is geweest met straatvuil of een (diepe) dierenbeet een tetanusinjectie te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Je bent je bron vergeten te melden:
http://www.sante.nl/medisch-dossier/?titel=Wanneer-heb-je...een-tetanusprik-nodig?
Dat kun je niet zien wel denken bv als n hond je flink heeft gebeten of als je op straat ontzettend lelijk bent gevallen en wonden hebt. In beide gevallen kunnen er bacterieen in je lichaam komen,die niet goed voor je zijn. Je krijgt dan n tetanusprik die je 5jr beschermt dus val je bv weer,hoef je geen nieuwe. In sommige gevallen krijg je er 2 er zit dan wel n week tussen de 1e en 2e prik. Je bent dan 10jr beschermd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tetanus is een ernstige aandoening die wordt veroorzaakt bacteriën die lang overleven in de aarde, straatvuil, mest en ontlasting .

Als iemand een wond krijgt doordat hij bijvoorbeeld op straat is gevallen of aan een vies mes heeft gesneden kan hij besmet raken met de bacterie.
Deze bacterie gaat zich na het sluiten van de wond vermedigvuldigen en geeft dan giftige stoffen af.
Tetanus kan voorkomen worden door een vaccinatie. Er wordt dan ingespoten met een onwerkzaam gemaakte tetanusbacterie. Het lichaam zal hier afweerstoffen tegen aan maken. Mocht het dan voorkomen dat iemand toch besmet raakt met de bacterie, dan herkent het lichaam die en zal het afgebroken worden.

Baby's worden in het eerste levensjaar al volledig geënt. De volledige enting bestaat uit 4 injecties. Op negenjarige leeftijd wordt er nog een herhalings vaccinatie gegeven. De vaccinatie is tien jaar geldig. Kinderen zijn dus tot hun negentiende volledig beschermd. Loopt iemand na het negentiende jaar een wond op, dan zal bekeken moeten worden of een tetanusvaccinatie nodig is. Als dit het geval is, wordt er één injectie gegeven.