Mijn vriend betaald niet mee in de kosten wat is redelijk?

Mijn vriend en zn dochter woont fulltime bij mij in huis. Hij heeft een koophuis waar we niet met zijn allen kunnen wonen dus wonen we in mijn huurhuis. Onze salarissen liggen op hetzelfde niveau. De afspraak,woning verhuurt hij de helft van de huur, internet en tweederde van gas, licht en water zou gaan betalen. Ook zouden we het eten/drinken splitsen in tweederde/eenderde. De eerste maand heeft hij zijn woning verhuurt maar heeft hij zich niet gehouden aan de afspraak. Hij heeft 110 euro minder betaald aan vaste lasten, ook de kosten van het eten wordt niet goed verdeeld. Nu is de woning niet meer verhuurt maar toch heeft hij nog geld gekregen van de persoon die de woning nog zou gaan huren. Maar hij betaald mij nu helemaal niets behalve eten. Ik vind dat hij wel mee moet betalen aan gas, licht en water. Hun verbruiken veel meer dan ik altijd heb gedaan. Alleen stroom alleen al. De tv staat van s morgens half zeven tot half negen aan, daarna gaat om 16.00 uur de tv weer aan tot iedereen naar bed gaat. Zijn dochter heeft boven ook een tv die ook aanstaat. De verwarming moet s morgens ook al aan om half zeven incl de computer. Normaal keek ik overdag geen tv en ging de verwarming niet standaard aan. De kosten voor mij zijn dus veel hoger dan dat ik alleen was. Dan hebben we het nog niet over het douchen. Of er nu 1x per dag of 3x per dag gedoucht wordt zit ook verschil in. Zonder overleg heeft hij mij dus gekort in de eerste maand en niets betaald in de andere maanden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vriend

Antwoorden (7)

Bij dit soort vraagstukken moet je altijd hele goede afspraken maken. Dus niet alleen hoeveel er betaald moet worden, maar ook waarom, en vooral wanneer!!!
En ik bedoel, hij is je vriend. Daar moet je het toch gewoon met hem over kunnen hebben. En dan moeten jullie er toch ook samen uitkomen. Ik kan me wel goed voorstellen dat, wanneer zijn huis niet verhuurd word, hij al genoeg lasten aan zijn eigen hypotheek en gas-water-licht heeft. Dus om dan nog voor een tweede huis te gaan betalen. Dan blijft er voor hem ook niks over. Maar dat zijn situaties waar jullie samen uit moeten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind niet dat hij overal aan moet meebetalen. Mar hij kan zijn eigen energie naar nihil laten zetten incl water. Dan kan hij bij mij mee gaan betalen. Het moet niet zo zijn vind ik dat hij niets betaald en dat ik nu voor drie moet gaan betalen. Maar hij wil hier niet over hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij er niet over wil praten dan moet je de optie overwegen dat jullie weer apart gaan wonen. Hij weer in zijn eigen huis en jij in je eigen huis. Het is toch van de zotte dat hij niet bereid is om tot een compromis te komen. Hij zet gewoon jullie relatie op het spel daarmee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Haelenaar, inderdaad, op deze manier in een relatie zitten is niet normaal. Of de vraagstelster hier mee wilt leven is aan haar, maar ik vind wel dat dit iets over zijn innerlijk zegt als hij hier al niet normaal over kan praten...
Redelijk is:
Als hij zich houdt aan de afspraak.
En als hij dat niet doet, is het ook redelijk dat hij weer terug gaat naar zijn eigen woning en dat jij dus niet meer met extra kosten komt te zitten.

Of: nu netjes zijn deel van de boodschappen laten betalen en later - als je de eindafrekening van je energiebedrijf krijgt - daarvan ook tweederde. Maar dat moet je af willen wachten.

Of: hij verkoopt zijn huis en zoekt voor jullie drieën een andere woning die op beider naam komt te staan, waar jullie een nieuwe start kunnen maken.

N.B. Zolang hij nog de hypotheek moet betalen voor zijn eigen huis, vraagt hij ook niet aan jou of jij daaraan wil meebetalen ..toch? En verhuren mag wettelijk niet eens, dus daar moet hij mee uitkijken.

Toegevoegd na 59 minuten:
M.b.t. het verhuren van zijn koopwoning heb ik het even nagevraagd bij de kennis van wie ik deze 'wijsheid' heb. Je vriend moet zijn hypotheekovereenkomst erop nalezen. Wanneer hij zijn woning verhuurt, pleegt hij fraude (zo wordt het blijkbaar genoemd) en is de bank gerechtigd de hypotheek direct op te eisen. Bovendien wordt hij dan aangemeld als fraudeur bij de bank, waardoor hij een evt. toekomstige hypotheek wel op z'n buik kan schrijven.

Er zijn vast wel meer links te vinden, maar hieronder alvast eentje over dit onderwerp (koophuis verhuren).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je eigen huis verhuren mag niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dit mag wel. Het gebeurt ook via een makelaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zolang zijn huis niet verkocht of verhuurt is hoeft hij niet mee te betalen aan de huur van mijn woning, maar het is toch wel redelijk dat hij mee betaald aan gas, licht er water? Hij hoeft niets voor zijn eigen woning te betalen of hij krijgt eind van het jaar terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens Tanya, alle kosten die je zonder hem niet gemaakt zou hebben, moeten door 3 gedeeld worden, ik ben ervan op de hoogte dat een koophuis wel verhuurt mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is die makelaar kennelijk niet goed op de hoogte. Het is wettelijk niet toegestaan en wanneer zijn "hypotheker" erachter komt dat hij zijn huis verhuurt, kan het zonder pardon in de executoriale verkoop worden gegooid, met aanzienlijk verlies als gevolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik woon in het koophuis van een ander en krijg zelfs huurtoeslag, als het wonen in zo'n huis verboden zou zijn, dan betaald de belasting echt niet mee aan zo'n misdaad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De belasting is niet de hypotheekverstrekker. Dus als jij ingeschreven staat op dat adres en je inkomen hebt doorgegeven, dan berekent de belasting voor jou keurig netjes de huurtoeslag. Ik vraag me wel af of jouw verhuurder dan nog de belastingvoordelen heeft van een koopwoning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt toestemming nodig van de bank waar je hypotheek loopt. That's all. Of ze dat doen? Verschilt per geval. Simpel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natha. Je hebt het helemaal fout. Ik zet hier even een linkje. Mag je eens nalezen hoe het werkelijk zit. http://financieel.infonu.nl/hypotheek/42448-koopwoning-tijdelijk-verhuren-zo-doe-je-dat.html
Redelijk is gewoon doen wat jullie hebben afgesproken. Ze mogen bij jou inwonen en maken gebruik van alles. Dan is het eerlijk dat ze naar vermogen meedelen in de kosten. Op het moment dat hij niet doet wat is afgesproken zou het netjes zijn als hij het aan je uitlegt, maar als hij dat niet doet mag je hem daar best naar vragen.

Het is niet meer dan normaal dat ze gewoon meebetalen aan de kosten die jij ook elke maand moet maken. Op het moment dat je dit meebetalen moet gaan 'afdwingen' ben je helaas al vrij ver heen. Ik hoop voor je dat je niet met een profiteur te maken hebt die alleen de lusten wil en niet de lasten.

Kortom: ga snel met hem om tafel om hierover duidelijke afspraken te maken en leg uit dat het je menens is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er valt bijna niet met hem te praten. Noemt me dan een profiteur en blokt alles verder af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is dan, wil je je leven delen met zo iemand. Die ergens niet redelijk over wil praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is helemaal het toppunt, wie is hier nou de profiteur? Eerlijk gezegd ben ik bang dat het niet iemand is waar je met een goed gesprek verder komt. Je moet voor jezelf denk ik gaan nadenken of hij het jou waard is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik zou hem ook terugsturen naar zijn eigen huis, hij gebruikt je Tanya, laat niet met je sollen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij een profiteur.. Lol.. Jij bent nu een stuk meer kwijt omdat je niet alleen hem, maar ook zijn dochter je energie, water, eten etc. laat gebruiken.. Als hij er niet over wilt praten en het blokt... Dan zou ik hem de deur wijzen. Een relatie kan NOOIT werken als je niet rustig over de financiële kant kan praten met je partner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens Mueslibar, op deze manier een relatie opbouwen werkt niet. Nooit.
In zo'n geval kun je eens vrijblijvend een jurist bellen die ja kan adviseren. Er zijn bureaus waar je eenmalig advies in kunt winnen. Met dat advies ben je het eens of niet. Bij eens zul je dat aan de vriend uit moeten leggen en laten kiezen of het huis verlaten. Het is niet de bedoeling dat hij profiteert van jou omdat dit alleen maar narigheid geeft. Hopelijk komen jullie eruit en wordt het respectvol opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eerst eens met hem te praten, ook als hij het afkapt doorgaan met te zeggen waar je het over wilt hebben. Mocht hij niet luisteren en ook geen gehoor geven aan wat jij wilt dan zou ik als ik jou was dus lekker voor jezelf koken en hem en zijn dochter laten toekijken. Tevens de cv lekker laag zetten en de tv uitdoen op die tijdstippen als jij gewent bent te doen. Hij zal dit niet leuk vinden, maar wie niet luisteren wil en geen medewerking wil geven moet maar voelen.
Je wilt toch niet nu al een relatie hebben met wat een profiteur genoemd wordt, het moet van twee kanten komen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik eigenlijk nog het ergste vind aan deze vraag ?
Dat hij hier problemen overmaakt.
Als je samen woont dan hou je toch van elkaar, en ga
je toch geen problemen maken over wat er betaald
moet worden.
Ik kan je vriend niet begrijpen,ik zou .van alles proberen
om je te plezieren.
Ouderwets?? het zal wel.
Ik zou hem goed aanpakken,en als dat niet zou helpen?
K,zou het wel weten.
Wens je sterkte
12 jaar geleden
Ik wil niet vervelend doen, maar heb wel het idee dat jou vriend een beetje profiteert van jou goedheid. Ik zou snel orde op zaken stellen! Of wel, hij betaalt eerlijk mee, en anders hou je het bij een LAT relatie, waarbij beiden hun eigen huishouden financieren. Ik wens je sterkte, dit is niet echt leuk voor jou!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht ik er een streep onder zetten betreft het samenwonen dan zet ik ook een streep onder de relatie zelf. Hij zou in ieder geval de energie, gas en water mee betalen heeft hij t weekend gezegd. Helaas nog niets gezien op mijn rekening. Wacht nog een paar dagen af en anders moet hij gaan. Heb dr dan helemaal geen vertrouwen in.