Mijn vriend betaald niet mee in de kosten wat is redelijk?

Mijn vriend en zn dochter woont fulltime bij mij in huis. Hij heeft een koophuis waar we niet met zijn allen kunnen wonen dus wonen we in mijn huurhuis. Onze salarissen liggen op hetzelfde niveau. De afspraak,woning verhuurt hij de helft van de huur, internet en tweederde van gas, licht en water zou gaan betalen. Ook zouden we het eten/drinken splitsen in tweederde/eenderde. De eerste maand heeft hij zijn woning verhuurt maar heeft hij zich niet gehouden aan de afspraak. Hij heeft 110 euro minder betaald aan vaste lasten, ook de kosten van het eten wordt niet goed verdeeld. Nu is de woning niet meer verhuurt maar toch heeft hij nog geld gekregen van de persoon die de woning nog zou gaan huren. Maar hij betaald mij nu helemaal niets behalve eten. Ik vind dat hij wel mee moet betalen aan gas, licht en water. Hun verbruiken veel meer dan ik altijd heb gedaan. Alleen stroom alleen al. De tv staat van s morgens half zeven tot half negen aan, daarna gaat om 16.00 uur de tv weer aan tot iedereen naar bed gaat. Zijn dochter heeft boven ook een tv die ook aanstaat. De verwarming moet s morgens ook al aan om half zeven incl de computer. Normaal keek ik overdag geen tv en ging de verwarming niet standaard aan. De kosten voor mij zijn dus veel hoger dan dat ik alleen was. Dan hebben we het nog niet over het douchen. Of er nu 1x per dag of 3x per dag gedoucht wordt zit ook verschil in. Zonder overleg heeft hij mij dus gekort in de eerste maand en niets betaald in de andere maanden

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij dit soort vraagstukken moet je altijd hele goede afspraken maken. Dus niet alleen hoeveel er betaald moet worden, maar ook waarom, en vooral wanneer!!! En ik bedoel, hij is je vriend. Daar moet je het toch gewoon met hem over kunnen hebben. En dan moeten jullie er toch ook samen uitkomen. Ik kan me wel goed voorstellen dat, wanneer zijn huis niet verhuurd word, hij al genoeg lasten aan zijn eigen hypotheek en gas-water-licht heeft. Dus om dan nog voor een tweede huis te gaan betalen. Dan blijft er voor hem ook niks over. Maar dat zijn situaties waar jullie samen uit moeten komen.

Redelijk is: Als hij zich houdt aan de afspraak. En als hij dat niet doet, is het ook redelijk dat hij weer terug gaat naar zijn eigen woning en dat jij dus niet meer met extra kosten komt te zitten. Of: nu netjes zijn deel van de boodschappen laten betalen en later - als je de eindafrekening van je energiebedrijf krijgt - daarvan ook tweederde. Maar dat moet je af willen wachten. Of: hij verkoopt zijn huis en zoekt voor jullie drieën een andere woning die op beider naam komt te staan, waar jullie een nieuwe start kunnen maken. N.B. Zolang hij nog de hypotheek moet betalen voor zijn eigen huis, vraagt hij ook niet aan jou of jij daaraan wil meebetalen ..toch? En verhuren mag wettelijk niet eens, dus daar moet hij mee uitkijken. Toegevoegd na 59 minuten: M.b.t. het verhuren van zijn koopwoning heb ik het even nagevraagd bij de kennis van wie ik deze 'wijsheid' heb. Je vriend moet zijn hypotheekovereenkomst erop nalezen. Wanneer hij zijn woning verhuurt, pleegt hij fraude (zo wordt het blijkbaar genoemd) en is de bank gerechtigd de hypotheek direct op te eisen. Bovendien wordt hij dan aangemeld als fraudeur bij de bank, waardoor hij een evt. toekomstige hypotheek wel op z'n buik kan schrijven. Er zijn vast wel meer links te vinden, maar hieronder alvast eentje over dit onderwerp (koophuis verhuren).

Bronnen:
http://www.moviq.nl/regels-koopwoning-verhuren

Redelijk is gewoon doen wat jullie hebben afgesproken. Ze mogen bij jou inwonen en maken gebruik van alles. Dan is het eerlijk dat ze naar vermogen meedelen in de kosten. Op het moment dat hij niet doet wat is afgesproken zou het netjes zijn als hij het aan je uitlegt, maar als hij dat niet doet mag je hem daar best naar vragen. Het is niet meer dan normaal dat ze gewoon meebetalen aan de kosten die jij ook elke maand moet maken. Op het moment dat je dit meebetalen moet gaan 'afdwingen' ben je helaas al vrij ver heen. Ik hoop voor je dat je niet met een profiteur te maken hebt die alleen de lusten wil en niet de lasten. Kortom: ga snel met hem om tafel om hierover duidelijke afspraken te maken en leg uit dat het je menens is.

In zo'n geval kun je eens vrijblijvend een jurist bellen die ja kan adviseren. Er zijn bureaus waar je eenmalig advies in kunt winnen. Met dat advies ben je het eens of niet. Bij eens zul je dat aan de vriend uit moeten leggen en laten kiezen of het huis verlaten. Het is niet de bedoeling dat hij profiteert van jou omdat dit alleen maar narigheid geeft. Hopelijk komen jullie eruit en wordt het respectvol opgelost.

Probeer eerst eens met hem te praten, ook als hij het afkapt doorgaan met te zeggen waar je het over wilt hebben. Mocht hij niet luisteren en ook geen gehoor geven aan wat jij wilt dan zou ik als ik jou was dus lekker voor jezelf koken en hem en zijn dochter laten toekijken. Tevens de cv lekker laag zetten en de tv uitdoen op die tijdstippen als jij gewent bent te doen. Hij zal dit niet leuk vinden, maar wie niet luisteren wil en geen medewerking wil geven moet maar voelen. Je wilt toch niet nu al een relatie hebben met wat een profiteur genoemd wordt, het moet van twee kanten komen hoor.

Wat ik eigenlijk nog het ergste vind aan deze vraag ? Dat hij hier problemen overmaakt. Als je samen woont dan hou je toch van elkaar, en ga je toch geen problemen maken over wat er betaald moet worden. Ik kan je vriend niet begrijpen,ik zou .van alles proberen om je te plezieren. Ouderwets?? het zal wel. Ik zou hem goed aanpakken,en als dat niet zou helpen? K,zou het wel weten. Wens je sterkte

Ik wil niet vervelend doen, maar heb wel het idee dat jou vriend een beetje profiteert van jou goedheid. Ik zou snel orde op zaken stellen! Of wel, hij betaalt eerlijk mee, en anders hou je het bij een LAT relatie, waarbij beiden hun eigen huishouden financieren. Ik wens je sterkte, dit is niet echt leuk voor jou!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100