Zonder pigment is je oog rood, vandaar. Een andere verklaring is er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Albino's hebben minder pigment dan normaal, dus ook in hun ogen. Daardoor zie je de bloedvaten beter, en die zijn rood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Albino's hebben geen pigment. Daarom hebben ze ook licht haar en een bleke huid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet waar dat alle albino’s rode ogen hebben maar het is wel zo dat als een albino in het felle licht kijkt dat de ogen dan rood kunnen reflecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de huid zijn speciale cellen aanwezig, melanocyten genaamd, die melanine aanmaken. Dit is het pigment dat de huid zijn kleur geeft. Ook een aantal inwendige factoren (zoals hormonen en vitamine D) en een aantal externe factoren (zoals blootstelling aan zonlicht) hebben invloed op de aanmaak van melanine.
Albinisme is een erfelijke aandoening die van ouder op kind wordt overgedragen. Voor de productie van melanine is het eiwit tyrosine nodig. Door een genetisch defect in het enzym tyrosinase, is het lichaam niet in staat dit eiwit te produceren. Dit leidt tot een tekort aan melanine. Hierdoor ontstaat albinisme. Albinisme is niet besmettelijk.

Er bestaan verschillende vormen van albinisme. Bij oculair albinisme (pigmenttekort aan de ogen) zijn de kenmerken:
* rozerode ogen
* ernstige problemen bij blootstelling aan licht (fotofobie)
* snelle, onwillekeurige oogbewegingen (nystagmus)
* problemen met het gezichtsvermogen.
Bij de oculocutane vorm kan er daarnaast sprake zijn van vlekkerige of gelijkmatig verdeelde, lichte verkleuringen van de huid en het haar.
Wanneer iemand volledig albino is ontbreekt de pigmentvorming in zowel de ogen, de huid als het haar. Deze personen hebben wit haar, witte wenkbrauwen en wimpers, een lichte huid en een lichtblauw tot rood gekleurde iris.
Amadea
13 jaar geleden
erfelijke aandoening
onvoldoende of geen melanine
opvallend lichte huids- en haarkleur
irissen: ogen kunnen een rode gloed hebben
je ziet de bloedvaten beter, en die zijn rood
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
De meeste mensen met albinisme hebben geen rode ogen maar de bloedvaten binnen in kunnen door de iris heen zichtbaar zijn, de Iris is het gekleurde ding in het oog. Daarom zien de ogen er soms roze of rood uit.
een jaar geleden