Heeft iemand ervaring met energetische geneeskunde?

En wil die ervaring met mij delen? Ik ga mij binnenkort laten doormeten en ben erg benieuwd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ondanks het risico dat ik loop door mijn visie te geven, zal ik dat toch doen. Ik vind dat je recht hebt op álle meningen.

De zogenaamde energetische geneeskunde bestaat in vele, vele soorten. Ze beweren allemaal iets anders. Ze hanteren verschillende diagnoses, verschillende "meetapparaten", en schrijven heel verschillende behandelingen voor.

De overeenkomst tussen al die verschillende "energetische geneeskundes" is het vertrouwen op apparaten om de patiënt "door te meten". Wát er dan wordt doorgemeten verschilt van geneeskunde tot geneeskunde. Al die geneeskundes blijven heel vaag zodra je begint met doorvragen.

De apparaten die wel eens door onafhankelijke onderzoekers zijn bekeken, geven weliswaar een duidelijke meetwaarde, maar die blijkt consequent nergens op te zijn gebaseerd. Toch doet de "energetisch genezer" net alsof het om betrouwbare apparaten gaat, die betrouwbare resultaten geven, op grond waarvan je een heel gerichte behandeling kunt voorschrijven.

Het zijn nogal mechanistische "geneeswijzen". Als ik jou was zou ik er met een flinke boog omheenlopen, tenzij je het ziet als puur amusement van hetzelfde niveau als de waarzegster op de kermis.

Dat is mijn mening, gebaseerd op alles wat ik ooit over deze "geneeswijze" heb gelezen. Je kunt je hopelijk voorstellen dat ik blij ben dat ik er zelf geen ervaring mee heb.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop niet dat enig risico die je voelt, jou er op een gegeven moment van zou weerhouden om jouw goed gefundeerde antwoorden te blijven geven. Je toont duidelijk aan dat je weet waar je het over hebt in de antwoorden die je geeft. Hoe onplezierig het soms misschien ook voor sommigen moge zijn om te lezen. Mijn ondersteuning heb je! :) +1
Cryofiel
13 jaar geleden
Het was een hint richting mijn minstalkers. Er zijn hier op GV een paar mensen die al mijn antwoorden aflopen, ook de oudere antwoorden, om minnetjes te geven. Vanzelfsprekend anoniem. Waarschijnlijk onder het motto: "als we maar hard genoeg boe roepen, lijkt het net of Cryofiel onzin vertelt". De beheerders van GV houden het al in de gaten, dus dat geniepige gedoe zal binnenkort wel ophouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmmmm. Het doormeten is mij aangeraden door mijn nefroloog. Hij zegt dat het geen wondermiddel is maar dat we op die manier iets duidelijker zouden kunnen krijgen wat nu het probleem met mijn nieren is.... Verder heb ik zelf zoiets van baat het niet dan schaadt het niet... ik blijf gewoon onder behandeling van een regulier arts hoor!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
by the way +1
Cryofiel
13 jaar geleden
Een echte arts die zich laat beïnvloeden door de stellige uitkomsten van een instrument dat zich in niets onderscheidt van een dobbelsteen? Ik vind dat uitermate twijfelachtig.

Andere antwoorden (1)

Heb er zelf geen ervaring mee en wil die ervaring ook niet opdoen. De moderne wetenschappelijke geneeskunde ziet energetische geneeskunde in elk geval als kwakzalverij.
AlphaLimaSierra